De wereld zoals Martha Wainwright deze kende ten tijde van I Know You’re Married But I’ve Got Feelings Too is drastisch veranderd. Haar derde studioplaat draait voornamelijk om het verlies van haar moeder.

Een wereld die thematisch tussen Proserpina en Everything Wrong in ligt. De eerste een cover van het laatste nummer dat haar moeder Kate McGarrigle schreef. De laatste het enige werk op dit album dat ze schreef voor haar bijna driejarige zoon, geboren net voor zijn oma het leven liet.

Minder flamboyant als haar broer Rufus Wainwright, maar minstens zo getalenteerd zet zij dit verlies en bijhorende emoties om in muziek. Dit resulterend in tien nummers waarbij, zonder bombast, pathisch of theatrale overdrijving (waar haar broer in grossiert) met enige regelmaat de emoties mee uit de boxen rollen.

Ondersteund door leden van onder andere de Amerikaanse bands Wilco en The Dirty Three balanceert Wainwright op Come Home To Mama op de rand tussen pop en alternatieve folk, waar vrijwel alles klein en dichtbij wordt gehouden.

Verhaaltjes

Net als de thematiek door alle nummers, want Come Home To Mama bestaat uit enkel kleine persoonlijke verhaaltjes. Wainwright is er niet naar om haar emoties uit te vergroten, op te blazen of ze op te hangen aan fictieve personen ver buiten haar.

Wat we hier dan ook horen is haar verhaal, misschien zelfs haar "Lieve Dagboek", waarin zij boos, gefrustreerd en vol onbegrip het vroege verscheiden van haar moeder bezingt. Persoonlijk, maar wel zo universeel geschreven dat iedereen zich er in kan vinden.