Hoewel William Benjamin Bensussen al sinds 2000 actief is als The Gaslamp Killer, is Breakthrough pas de eerste langspeler. Een debuut op Brainfeeder, het hiphoplabel van Flying Lotus.

Of dit debuut echter de grote doorbraak gaat betekenen voor The Gaslamp Killer, zoals Cosmogramma dat deed voor Flying Lotus, is maar de vraag. Inhakend op de verschillende tradities waar Bensussen uit voortkomt is Breakthrough een enorm eclectisch album geworden.

Elementen uit traditionele Turkse muziek, turntablisme, Mo’Wax trip- en hiphop, jazz en psychedelica worden afgewisseld met elkaar. Dit vaak erg hak op de tak, wat Breakthrough een enorm moeilijk album maakt om rustig naar te luisteren. Veel van de geluidsexercities zijn te onsamenhangend om te overtuigen.

Maar als Bensussen er wel in slaagt om een eenheid te smeden, is hij meteen aan de top van de alternatieve hiphop. Zo zijn nummers als Critic, Apparitions en Nissim zeer uitdagende en aansprekende werken, met name dankzij de inzet van Turkse instrumenten als de saz en kaval die The Gaslamp Killer een zeer eigen geluid geven.

Winkelen

De kracht van The Gaslamp Killer is dan ook meteen zijn zwakte. Op geen enkele wijze laat de producer uit Californië zich beperken door genregrenzen, maar het brede winkelen uit verschillende hoeken van het muzikale universum vergt hij veel van zijn luisteraars.

Heb je het geduld en de aandacht tot het einde van Breakthrough te komen, word je wel getrakteerd op ruime vijftien baanbrekende minuten, beginnende met Nissim. Maar velen zullen daar met de dertig minuten aan chaos, vreemde structuren en drukte niet geraken.