Na twee uitstekende langspelers komt Roosbeef met een tussendoortje met slechts zes nummers. Afhankelijk van hoe je het bekijkt, een zoethoudertje tot de volgende plaat of een schijf met afvallers van de vorige.

Technisch gezien is dat laatste het geval. Warüm zou je kunnen betitelen als een EP of als een mini-album en bevat een zestal nummers die waren geschreven voor het tweede album Omdat Ik Dat Wil, de vorig jaar verschenen opvolger van het positief ontvangen debuutalbum Ze Willen Wel Je Hond Aaien Maar Niet Met Je Praten.

Op de een of andere reden wisten geen van de zes nummers op Warüm het tot dat tweede album te schoppen, maar zangeres en liedjesschrijfster Roos Rebergen vond het blijkbaar zonde om de liedjes in de prullenbak te gooien. In een paar gevallen op dit schijfje kunnen we de frontvrouw daar zonder meer gelijk in geven.

Onder Invloed en Alleen 2 zijn de beste liedjes van dit zestal, dat wederom gekenmerkt wordt door die interessante tekstuele kwinkslagen van Rebergen. Hoewel niet van haar hand, past de vertaalde Daniel Johnston-song Leven Van Een Kunstenaar prima tussen haar eigen hersenspinsels.

Gelaagdheid

Tom Pintens heeft weliswaar als muzikant en mixer meegewerkt aan Warüm, al nemen Rebergen en haar band ditmaal zelf de productie op zich. Dat doen ze niet onverdienstelijk, maar toch missen de liedjes hier die geraffineerde gelaagdheid die Pintens eraan toevoegde en die deze nummers zeker ook goed hadden gedaan.

Voor fans van Roosbeef is het bijzonder aangenaam dat een aantal van de liedjes die de band regelmatig live speelde nu eindelijk verzameld zijn, al voelt Warüm meer als een aanvulling op Omdat Ik Dat Wil dan als een op zichzelf staande uitgave. Toch weet het collectief te enthousiasmeren voor een volgende langspeler.