Aanvankelijk zou Ilse DeLange rond de jaarwisseling een plaat uitbrengen, maar na het overlijden van haar vader ging een deel hiervan de ijskast in. Eye Of The Hurricane is desondanks een sterke, overwegend luchtige plaat.

Eye Of The Hurricane is in meerdere opzichten een breuk met voorganger Next To Me uit 2010. Die plaat telde slechts acht nummers, waarmee DeLange de intentie had om korter op elkaar albums uit te brengen. Twee jaar later en een langspeler met twaalf liedjes verder kunnen we concluderen dat dit maar een eenmalig iets was.

Bovendien was Next To Me een terugkeer naar het pure countrygeluid van de albums uit het begin van haar carrière, terwijl Eye Of The Hurricane veel meer een directe opvolger is van The Great Escape (2006) en Incredible (2008). Hitparadepop voert de boventoon, met country als slechts één van de vele invloeden.

Wel keren diverse hitauteurs waarmee ze samenwerkte op Next To Me terug op dit album, te weten Nate Company, Sacha Skarbek en Luke Potashnick. Rob Crosby (waarmee DeLange When We Don’t Talk van haar debuutalbum schreef) levert eveneens een bijdrage, alsmede Matthew Wilder (van top 5-hit Break My Stride uit 1984).

Afgekeken

Anders dan al haar voorgaande albums neemt DeLange voor het eerst de productie op zich, bijgestaan door partner Bart Vergoossen en Csaba Petocz (trok ook aan de schuiven op Havoc And Bright Lights van Alanis Morissette). DeLange lijkt haar productiestijl goed te hebben afgekeken van Patrick Leonard, met wie ze veelvuldig eerder werkte.

Je zou dan ook zeggen dat DeLange reeds een ervaren muziekproducer is, want Eye Of The Hurricane klinkt solide en sprankelend. Daarmee is niet gezegd dat een bekwame producer niet nog meer uit de liedjes had kunnen halen, maar de Almelose zangeres verrast door haar frisse inkleuring van de veelal pakkende liedjes.

Accenten

Het is opmerkelijk hoe DeLange buiten haar reguliere kaders durft te treden middels accenten in het klankbeeld en subtiele productionele foefjes. Zo neigt Dance On The Heartbreak naar Maroon 5, Magic hint op invloeden van Muse en Just Kids had van Nelly Furtado kunnen zijn. Dit allemaal zonder dat het te ver afwijkt van haar eerdere platen.

Eigenlijk staan er louter hits op Eye Of The Hurricane, waarvan Space Cowboy en We Are Diamonds er het meest uitspringen. Drie nummers op het album gaan over haar vader; de innemende countryballad Time Will Have To Wait, het slepende We Are One en het verstilde I Need For You. De momenten van bezinning zijn volledig in balans met de potentiële singles.