Het is 21 jaar geleden dat het debuutalbum van Blur werd uitgebracht en daarom verschijnt er een speciale boxset met het volledige oeuvre van de band rondom Damon Albarn. Het album Parklife verdient het uitgelicht te worden. 

De heruitgave van Parklife is onderdeel van de immense boxset Blur 21, bestaande uit maarliefst achttien cd’s, drie dvd’s, een vinylsingle en een boek. Behalve alle zeven reguliere studioalbums van Blur, bevat het omvangrijke verzamelwerk een sloot aan bonusmateriaal, variërend van B-kantjes tot nooit gehoorde demo’s.

Het leeuwendeel van dat onuitgebrachte werk blijft beperkt tot die imposante boxset, maar de individuele heruitgaves van de studioalbums Leisure (1991), Modern Life Is Rubbish (1993), Parklife (1994), The Great Escape (1995), Blur (1997), 13 (1999) en Think Tank (2003) bevatten allen een bonus-cd met voornamelijk B-kantjes.

Toegegeven, het bonusmateriaal van Parklife is van wisselende kwaliteit, al laten nummers als het instrumentale easy-listeningdeuntje Supa Shoppa en het onbenullige Alex’s Song wel de humoristische kant van Blur horen. Magpie, Theme From An Imaginary Film en Peter Panic zijn dan weer uitstekende popliedjes.

Gemêleerd

Ze hadden dan ook prima op het moederalbum gepast, dat opvallend sterk is in zijn gemêleerde opzet. Popnummer Girls & Boys lijkt in niks op de instrumentale wals The Debt Collector, het punkachtige Bank Holiday of het aangrijpende To The End, maar als geheel schetste Blur met Parklife treffend de tijdsgeest in Groot-Brittannië.

Samen met Oasis, Suede en Pulp was Blur verantwoordelijk voor de britpopgolf van de jaren negentig, al lieten Albarn en consorten horen dat gitaarliedjes slechts een onderdeel waren van de veel bredere Cool Britannia-beweging. Parklife was bovendien het album waardoor Blur een wereldwijd fenomeen werd en daardoor een essentiële plaat.