Reverend and The Makers – @Reverend_Makers

In het recente verleden zijn er diverse bands geweest die een url als albumtitel gebruikten, dus het was een kwestie van tijd voor een plaat naar een twitteraccount vernoemd zou worden. Reverend and The Makers doet het.

De uit Sheffield afkomstige Jon McClure, alias The Reverend, is het voornaamste lid van de in 2005 opgerichte band. In 2007 verscheen het debuutalbum The State Of Things, met daarop het leuke singletje Heavyweight Champion Of The World. Na A French Kiss uit 2009 is nu het derde album @Reverend_Makers een feit.

Na de behoorlijk politiek georiënteerde voorganger, is dit album aanzienlijk luchtiger. Niet dat McClure het helemaal kan laten om politieke onderwerpen links te laten liggen, maar het ligt er allemaal iets minder dik bovenop. De liedjes blijven onverminderd pakkend, vooral op de eerste helft van @Reverend_Makers.

McClure en zijn begeleidingsband komen met een eclectische vorm van britpop voor de dag, waarin illustere voorgangers als The Clash, Happy Mondays, Blur, Super Furry Animals en New Order doorklinken. Behalve typisch Britse stijlen, verwerkt The Reverend ook reggae, disco en dubstep in een handvol nummers.

Baslijnen

Echt coherent is het album daardoor niet, maar wel aangenaam afwisselend. Zo start de plaat met de opgewekte en zeer dansbare nummers Bassline en Out Of The Shadows, gevolgd door de met een gospelkoor verrijkte rocksong Shine A Light en de van zware baslijnen voorziene vloervuller Depth Charge.

Niet alle probeersels gaan de formatie even goed af, getuige het magere middenstuk van dit derde album. Aan het eind wordt dit enigszins goedgemaakt met de aardige popliedjes 1+0 en What Goes Around, al wordt het debuutalbum niet geëvenaard. Eigenlijk had bovenstaand verhaal ook in een twitterbericht samengevat kunnen worden.

Lees meer over:
Tip de redactie