Justin Bieber – Believe

"Justin Bieber is veel groter dan Kurt Cobain", twitterde een dertienjarige bewonderaar van het Canadese tieneridool. "Had Kurt Cobain ooit de grootste fanbase op Twitter? Nee." Deze idolate fan laat zich niks wijs maken, zoveel is duidelijk.

Iedere poging om Justin Bieber te duiden eindigt ofwel in hoongelach van criticasters of het mondt uit in onvoorwaardelijke verafgoding door veelal minderjarige Beliebers. Er lijkt geen middenweg mogelijk; je houdt van de Biebmeister of je kunt hem wel schieten. Met Believe tracht het popfenomeen het midden op te zoeken.

Hij wordt hierin bijgestaan door Usher, die ook ooit als tienerzanger begon. De geschikte persoon dus om de in de spotlights opgroeiende zanger op de weg naar volwassenheid te helpen, zou je denken. Usher, die ook al meewerkte aan Biebers kerstalbum, geeft de zanger met de Disney-ogen een duw de goede richting op.

Ook Ushers hiphopvrienden Ludacris, Big Sean, Drake en Nicki Minaj zorgen ervoor dat de muziek van Bieber aansluit bij de producties van hedendaagse popartiesten, zonder dat er een Parental Advisory-sticker op de hoes geplakt dient te worden. Aanzienlijk minder kinderachtig, maar toch nog kindvriendelijk.

Geforceerd

De manier waarop dit gebeurt is wel bijna net zo krampachtig als bij Britney Spears indertijd, die geforceerd het kuise pubermeisje moest uithangen. Justin Bieber kan misschien het beste gezien worden als een 21e eeuwse Donny Osmond of David Cassidy. Dit zowel wat het brave imago als het lieflijke songrepertoire betreft.

Biebers derde plaat markeert de spagaat waarin de Canadese zanger zich bevindt. De transitie van kinderstem naar de baard in de keel is hier eveneens nog duidelijk waarneembaar. Nu heeft de jonge popster een aangename zangstem, maar de vocalen veranderingen belemmeren enige vorm van virtuositeit of aanzetten daartoe.

Beperkingen

Dat er weldegelijk talent aanwezig is, bewijst Bieber op de liedjes Boyfriend en As Long As You Love Me. Hier laat hij horen binnen de puberale beperkingen toch te beschikken over soepele stembanden. Gecombineerd met niet onaardige liedjes als Die In Your Arms, Right Here en Fall levert dat een goed te pruimen plaat af.

Het meest interessante liedje is tevens de enige song die Biebers privéleven enigszins belicht; het enkel op de Deluxe Edition te vinden Maria. Het nummer handelt over zijn fan Mariah Yeater, die hem aanwees als de vader van haar kind. De link met Michael Jackson is snel gelegd en Billie Jean wordt dan ook gerefereerd in Maria.

Gedateerd

De productie van het album is, hoewel adequaat, op momenten wat gedateerd. Vooral de producties van Rodney Jerkins (mede verantwoordelijk voor het succes van Destiny’s Child) klinken eerder als 2002 dan als 2012. Pop- en danceproducers Max Martin, Diplo en Zedd weten dat enigszins recht te breien.

Believe is daardoor wel wat uit balans. Enerzijds zijn er de wat brave R&B-songs, anderzijds de meer volwassen dancenummers. Bieber komt met beiden aardig weg, hoewel noch de liedjes noch zijn vocalen bijzonder veel indruk maken. Maar net genoeg om verliefde tienermeisjes te imponeren. En dat is uiteindelijk toch zijn voornaamste doel.
 

Luister dit album op Spotify

Lees meer over:
Tip de redactie