Delain – We Are The Others

Bepaalde types popmuziek zijn continu aan verandering onderhevig, terwijl andere genres uitblinken in ambachtelijk vervaardigde muziekstukken. Veel ambachtelijker dan Delain heb je ze in Nederland niet.

Delain werd tien jaar geleden opgericht door Martijn Westerholt, voormalig toetsenist van Within Temptation. Charlotte Wessels werd in 2005 aangesteld als vaste vocaliste en een jaar later verscheen het projectmatige debuut Lucidity. In 2009 was opvolger April Rain een feit en weer drie jaar verder is daar We Are The Others.

Zoals zoveel bands in het genre blijft ook Delain overduidelijk trouw aan zijn symfonische metalwortels. Er zijn slechts een handvol bands die dit kunnen zonder gaandeweg in herhaling te vallen of juist zonder al te ver af te wijken van het typische geluid. Delain opereert zorgvuldig binnen deze kaders en vermijdt beide uitersten.

Waar Delain zich nog altijd mee onderscheidt van de oppergoden van de gothicrock (Within Temptation, Lacuna Coil, Epica, Nightwish) is de toegankelijke rockstem van de frontvrouw. Technisch niet superieur aan die van Simone Simons of Sharon den Adel, al zullen haar vocalen prettiger in het gehoor liggen bij een breder publiek.

Winst

Als één van de voornaamste creatieve krachten van de band (naast Westerholt en gitarist Guus Eikens) is Wessels een belangrijke factor tussen het legio aan vergelijkbare bands. Met name in de melodielijnen weet ze winst te boeken, zoals evident in Babylon, Are You Done With Me en het emotionele doch niet pathetische I Want You.

Middels We Are The Others levert Delain een aangename rockplaat af met enkele hele aanstekelijke liedjes, uiterst bekwame instrumentatie en een smetteloze productie, waarbij de luisteraar ook nog wordt getrakteerd op vier livetracks (waarom geen heel album?). Zeker niet baanbrekend of vernieuwend, maar daarom niet minder goed.

Lees meer over:
Tip de redactie