Neil Young & Crazy Horse – Americana

Neil Young bewerkt folkliedjes als She’ll Be Coming ‘Round The Mountain, Clementine en Oh Susannah. Ze werden veel gebruikt in tekenfilms van Hanna-Barbera en Warner Bros. Daarnaast wordt er menig kampvuur mee opgeluisterd.

Je kunt er zeker van zijn dat de uitvoeringen van Young en zijn band Crazy Horse alles behalve gezellige kampvuurversies zijn. Waar Bruce Springsteen op folkliedjesalbum We Shall Overcome: The Seeger Sessions met een traditioneel en weelderig klankpalet schilderde, gebruikt Young een dikke verfroller met veel textuur.

Geen frivole vaudeville, delicate folk, bitterzoete drankliederen of volkse meezingers. Nee, Neil Young komt met gruizige garagerockvertolkingen van traditionals en sleutelliedjes uit de folkrevival van de jaren zestig. Hij tapt dus uit hetzelfde vaatje als The Boss, met enkel Woody Guthrie’s This Land Is Your Land als overlapping.

Nog een linkje naar Springsteen is Youngs versie van Oh Susannah, vrij naar het arrangement van Tim Rose uit 1963, waarin heel duidelijk de melodielijn van Cover Me (van Born In The U.S.A. uit 1984) te herkennen is. Ook zou Robbie van Leeuwen Venus van Shocking Blue hebben gemodelleerd naar de gitaarlijn van Tim Rose.

Angstaanjagend

Youngs interpretatie van de antieke Amerikaanse liederen sluit aan bij zijn recente werk, al gaat hij soms erg losjes om met de melodielijnen. Zo lijkt Clementine in niks op het volkswijsje dat Huckleberry Hound altijd neuriede, maar zijn angstaanjagende grungeversie doet de originele tekst (over een verdronken mijnwerkersdochter) weldegelijk recht aan.

Datzelfde geldt voor de moordballades Tom Dula en Gallows Pole. De soortgelijke behandeling die het doowopnummer Get A Job, The Company-cover High Flyin’ Bird en country & westernsong Travel On ondergaan, zijn echter minder lovenswaardig. Youngs lompe bewerkingen staan haaks op de rijke culturele voedingsbodem waaruit deze liedjes ontstaan zijn.

Lees meer over:
Tip de redactie