Sommige locaties – landen, steden of zelfs straten – staan synoniem met de muziek die er vandaan komt. Er zijn ook diverse gebouwen die een bijzondere status genieten binnen de popmuziek. Brill Building in Manhattan bijvoorbeeld.

Brill Building herbergt sinds de jaren dertig diverse muziekondernemingen, met name muziekuitgeverijen, waar talloze beroemde liedjes geschreven zijn door componisten die vaak even bekend werden. Neem Neil Diamond, Phil Spector, Neil Sedaka, Burt Bacharach en het componistenduo Jeff Barry en Ellie Greenwich.

Zelfs wie nog nooit van Barry en Greenwich gehoord heeft, kan liedjes van de twee neuriën. Be My Baby, Do Wah Diddy Diddy, Christmas (Baby Please Come Home) of Da Doo Ron Ron; popklassiekers van de bovenste plank. Op verzamelaar Da Doo Ron Ron: More From The Ellie Greenwich & Jeff Barry Songbook staan er 24 van.

De tienerpop van Barry en Greenwich was destijds voor een heel specifiek publiek geschreven, maar zo’n vijftig jaar na dato is de invloed van de meidengroepen en gefabriceerde zanggroepjes nog altijd duidelijk voelbaar. De twee schreven dan ook onweerstaanbare liedjes voor onder meer The Ronettes, The Shangri-Las en The Chiffons.

Bijzonder

Dit compilatiealbum legt weliswaar duidelijk de nadruk op meidengroepen uit die tijd, maar ook succesvolle solozangeressen (Lesley Gore, Connie Francis) en andere popgroepen (Manfred Mann, The Monkees) komen voorbij. Een van de meest bijzondere bijdrages is de vroege Sonny & Cher-hit Why Don’t They Let Us Fall In Love.

Liedjes als Chapel Of Love, The Train From Kansas City en Don’t Ever Leave Me worden heden ten dage misschien als truttig gezien, maar ze zijn er niet minder om. Toch is de tragiek uit een liedje als Give Us Your Blessing van Ray Peterson nog tot op de dag van vandaag onverminderd voelbaar. Geschreven in een kantoortje in Manhattan.