Garland Jeffreys – The King Of In Between

"Don’t wanna die on stage with a microphone in my hand", zingt Garland Jeffreys op het openingsnummer van The King Of In Between. Toch brengt hij op hoge leeftijd nog een gloednieuw album uit.

Garland Jeffreys is een half Puertoricaanse, half Afro-Amerikaanse muzikant en liedjesschrijver uit Brooklyn, New York. In Nederland kennen we hem eigenlijk alleen van de hits Matador (1980) en Hail Hail Rock ’N Roll (1992). De afgelopen vijftien jaar was het echter rustig rondom Jeffreys, die in alle stilte nieuw materiaal schreef.

Zijn laatste studioalbum, Wildlife Dictionary, stamt uit 1997 en inmiddels is Jeffreys alweer bijna zeventig. Wellicht geïnspireerd door sterke albums van leeftijdsgenoten komt de multiraciale verhalenverteller gewoon weer met een dertiental popnummers voor de dag. Parallellen met Lou Reed en Leonard Cohen zijn snel getrokken.

Wars van moderne muzikale trends of inbreng van hedendaagse producers kon Jeffreys onbelemmerd zijn gang gaan, bijgestaan door vaste gitarist Mark Bosch. En hoewel hij uit de meest conventionele exponenten van genres als blues, soul en reggae put, klinkt het eindresultaat nergens uitgekauwd, suf of hopeloos ouderwets.

Fel

In bluessong ‘Til John Lee Hooker Calls Me klinkt Jeffreys haast net zo fel als de huidige bluesheld Seasick Steve, terwijl hij zich in Everybody een zoetgevooisde soulzanger in de traditie van Solomon Burke toont. Disconummer Streetwise had de opvolger kunnen zijn van wereldhit Papa Was A Rollin’ Stone van The Temptations.

Naast aantrekkelijke Joe Jackson-achtige stukken als All Around The World, She’s A Killer en Roller Coaster Town, levert hij met The Contortionist en Love Is Not A Cliche en wellicht zijn beste werk ooit af. Aan eenieder die denkt dat zijn carrière op sterven na dood is, verzekert Garland Jeffreys luid en duidelijk: "I’m not dead, I’m alive!"


Garland Jeffreys staat op 26 mei in Bitterzoet, Amsterdam en op 4 juni in De Boerderij, Zoetermeer.

Lees meer over:
Tip de redactie