Toen eind 2011 het compilatiealbum We’ve Only Just Begun uitkwam, schreef NU.nl: "Trijntje Oosterhuis verdient haar eigen repertoire." Vier maanden later geeft de populaire zangeres al gehoor aan deze oproep.

Wrecks We Adore is de vierde release van Trijntje Oosterhuis binnen anderhalf jaar tijd (na kerstalbum This Is The Season, jazzplaat Sundays In New York en verzamelaar We’ve Only Just Begun). Tevens is Wrecks We Adore haar eerste studioalbum met oorspronkelijk materiaal sinds See You As I Do uit 2005.

Oosterhuis schreef echter geen noot of woord op Wrecks We Adore zelf, maar liet dat over aan collega Anouk en het productieteam waarmee zij de albums For Bitter Or Worse (2009) en To Get Her Together (2011) maakte. En dat is overduidelijk te horen. Vooral in de zanglijnen herken je onmiddellijk karakteristieken van Anouk terug.

Het blijkt zelfs voor een sterzangeres als Trijntje Oosterhuis nog een hele opgave om haar eigen stempel te zetten op de nadrukkelijk voor en door Anouk geschreven popnummers. Zelfs in de ad-libs en uithalen is het soms maar moeilijk om Oosterhuis te herkennen. In feite is de plaat een Anouk-album, door iemand anders ingezongen.

Afdankertjes

Het siert Anouk wel dat ze Oosterhuis niet heeft opgezadeld met afdankertjes van haar eigen albums. Met name de soulvolle popballads What About My Heart en You Own My Heart zijn erg mooi. I Ain’t Going Nowhere en In Time zijn Oosterhuis nog het meest op het lijf geschreven, zelfs als dat niet letterlijk het geval was.

Ook We Are Gold, Happiness en Knocked Out zijn sterk, maar zullen eerder Anouk-fans bekoren dan de fanschare van Trijntje Oosterhuis. Liefhebbers van beide zangeressen, krijgen het beste van twee werelden. Wrecks We Adore is een mooie samenwerking, maar meer eigen inbreng van Oosterhuis is in de toekomst zeker wenselijk.