Met haar tweede album Pink Friday: Roman Reloaded bewijst de excentrieke Nicki Minaj dat het presenteren van meerdere persoonlijkheden op één project niet bepaald bevorderlijk is voor een samenhangende plaat.

Gestript van alle kunstmatige aspecten die haar publiekelijke persoonlijkheid vormen, is Nicki Minaj niet meer dan een hedendaagde Cyndi Lauper: she just wants to have fun. Dit streven wordt hier echter bemoeilijkt door Minajs obsessie om dit project tot iedereens verbeelding te laten spreken.

Nicki de rapster legt het op Pink Friday: Roman Reloaded af tegen Nicki de popartiest. En dat is nou juist de factor die de pret drukt, want hoe je het ook wendt of keert, de in New York getogen dame klinkt nergens zo furieus en aanstekelijk als wanneer ze op volle snelheid battlet met een sterke mannelijke tegenspeler.

Nicki Minaj opent haar nieuwe plaat op soortgelijke wijze met het horrorgetinte Roman Holiday. De daaropvolgende zes nummers zijn gericht op de hiphopgeoriënteerde fan en omarmen allen, in meer of mindere mate, een bepaalde zoektocht naar iets nieuws en origineels.

Commercie

Halverwege Pink Friday: Roman Reloaded lijkt Nicki Minaj echter te realiseren dat commercie ook het nodige brood op de plank brengt. Vanaf het door Chris Brown geassisteerde Right By My Side begint Minaj steeds meer de popdiva uit te hangen.

Haar Barbie-persoonlijkheid lijkt een rechtstreekse kloon te zijn van andere succesvolle vrouwelijke popartiesten zoals Lady Gaga en Britney Spears. Nummers als Automatic en Whip It leveren het bewijs. Pink Friday: Roman Reloaded leert ons vooral dat het trouw blijven aan jezelf moeilijker wordt naarmate je dichterbij de top komt.