Als wij bij NU.nl ooit onze eigen postbode mochten kiezen, dan wisten we het wel. Wij zouden om Brittany Howard vragen en hopen dat ze elke dag zingend de pakketjes binnen zou komen dragen.

Deze voormalig postbezorgster heeft genoeg soul in haar strot om Adele 's nachts schreeuwend wakker te maken. Bij voorkeur als ze ook meteen haar gehele ronkende bende mee zou nemen. In de saus van de garagesoul van Alabama Shakes komt haar stem namelijk het beste tot zijn recht.

Rauw, grommend, donker, diepe en verleidelijk verjaagt de band de demonen en raakt daarmee bij momenten diep in de ziel. Niet dat Alabama Shakes een nieuw wiel uitvinden. Vrijwel alle nummers lijken te bestaan uit gerecyclede melodielijnen afkomstig uit de soul, blues of rock uit de sixties.

Dit gaat echter nooit storen vooral dankzij de oprechtheid waarmee deze bekende tonen worden gespeeld. Dit viertal heeft de muziek doorleefd, is niet bezig met een trucje omdat soul nu eenmaal hip is op dit moment. Boys & Girls is daar veel te ongepolijst voor.

Schuur

Het klinkt af en toe als of het kwartet het album ergens in een boerenschuur heeft opgenomen. Een schuur die dan meteen een laag southern-rock heeft toegevoegd, waardoor The Alabama Shakes even goed doen denken aan Drive-By Truckers of Deer Tick als aan Otis Redding.

Alabama Shakes is niet de beste band van de wereld en ook niet alle nummers overtuigen. Maar de band uit Athens heeft een belangrijke troef in handen, die elke standaard beat met riff tot een klassieker tilt; de stem van Brittany Howard. Weinig reden meer voor haar om ooit een postpakketje af te leveren.