Uitgedost met een bonte hoofdtooi neemt de inmiddels 71-jarige bluesmuzikant Dr. John de luisteraar op zijn nieuwe album Locked Down mee naar een Mardi Gras-feestje dat nog tot diep in de nacht doorgaat.

Dr. Johns kledingkeuze is al net zo kleurrijk als de lijst artiesten met wie hij werkte: Eric Clapton, Harry Conick Jr., Cher, Willy Deville, Christina Aquilera, Van Morrison, Aretha Franklin, Lou Reed, Allen Toussaint, Neil Diamond en Hugh Laurie. In Dan Auerbach van rockduo The Black Keys vond hij zijn nieuwe producer.

Op diens laatste wapenfeit El Camino werkte The Black Keys met producer Danger Mouse, maar Auerbach blijkt het klusje ook prima alleen af te kunnen, zo blijkt op Locked Down. Geen muur van gitaren of drums, zoals bij zijn eigen band, maar een smaakvolle en subtiele herinterpretatie van Dr. Johns toch al brede palet aan stijlen.

Zo is er het gruizige en percussiegedreven Ice Age, waarbij het hijgende orgeltje en de zwoele achtergrondkoortjes bijdragen aan de broeierige sfeer van het nummer. Diezelfde broeierige sfeer hangt in het met vaudeville-elementen aangeklede Big Shot, in het bluesachtige Getaway en in het lichtpsychedelische Eleggua.

Bevlogen

De bluesrock en psychedelica gaan goed samen met de gospelsongs God’s Sure Good en My Children, My Angels. Dr. John klinkt op Locked Down niet als een bejaarde muzikant die voor de zoveelste maal zijn kunstje doet, maar als een nog altijd bevlogen en passionele liedjesvertolker en als een ware stermuzikant.

De productie van Auerbach complimenteert zijn eigenzinnige liedjes en zorgt er middels liedjes als Revolution, You Lie en het funky Kingdom Of Izzness voor dat hij eigentijdser klinkt dan ooit. Dr. John is een artiest waarvan je er maar weinig ziet; op hoge leeftijd nog altijd even fel en fanatiek als in zijn jongere jaren.