Wanneer je de westernachtige foto’s in het artwork van het debuutalbum Belief van Avant La Lettre ziet, zou je denken dat je te maken hebt met een Amerikaans folkcollectief in plaats van een Amsterdams rockbandje.

Avant La Lettre is een nog jonge band, dat – zoals de groep zelf stelt – is begonnen als een zolderkamerproject. Dat hobbyprojectje groeide echter al snel uit tot de volwaardige band die Avant La Lettre inmiddels is. Na het meedoen aan het landelijke traject Popronde, kreeg Avant La Lettre eveneens op de bühne gestalte.

Het songmateriaal dat de debuterende band aflevert is absoluut veel belovend. Openingsnummer Magic heeft alles in zich om het tot een radiohitje te schoppen. Ook nummers als The Torch, Masquerade en Jesus Come Back zouden zich prima lenen voor rotatie op een popstation, als festivalhits of als reclameliedjes.

Vergelijkingen met andere bands uit het recente verleden van de Nederlandse popmuziek kunnen bovendien makkelijk gemaakt worden. Denk aan The Sheer of Voicst. Dat is zowel het grootste voordeel als het grootste nadeel van Avant La Lettre; prima voorbeelden, maar zelf is de band niet altijd even oorspronkelijk.

Aandacht

De meest authentieke momenten op Belief bevinden zich juist in de meer experimentele nummers op de plaat. Zo trekt de vreemd gestemde gitaar in House Of Love meteen de aandacht. Ook de nummers Floodwater Blues, Jacques Brel en Isolator zijn ieder op hun eigen manier intrigerend.

De gebruikte foto’s op de hoes van Belief sluiten geenszins aan bij de verdere inhoud van het product en lijken vooral voor louter visuele redenen te zijn gekozen. Het artwork correspondeert echter in zoverre met de muziek dat de band nog niet lijkt te weten waar het naartoe wil. Talent is zeker aanwezig, aan visie ontbreekt het nog.


Avant La Lettre staat op 25 maart in Mezz, Breda, op 8 april in Burgerweeshuis in Deventer en op 30 april op Koninginnedagfestival, Amsterdam.