B-films staan doorgaans niet bekend om hun hoge artistieke kwaliteit noch vanwege een toegankelijk karakter. Toch hebben B-films soms verrassend sterke soundtracks.

Pulpfilms uit de jaren zestig en zeventig hebben een cultstatus verworven en zijn tegenwoordig zelfs makkelijk verkrijgbaar op dvd of via de digitale snelweg. De filmmuziek ervan is vaak wel op plaat uitgebracht, maar niet in alle gevallen (meer) commercieel leverbaar. Het debuut van B-Movie Orchestra voorziet in die behoefte.

B-Movie Orchestra (niet te verwarren met de postpunkband B-Movie, van het undergroundhitje Nowhere Girl) is een project van de Nederlandse drummer en producer Baz Mattie, die voorheen werkte met onder meer Junkie XL en Ellen ten Damme. Met een stel muzikanten en kunstenaars geeft hij dit project audiovisueel vorm.

Het eerste album heet voluit The Ultimate In Thrilling, Erotic And Raunchy Filmmusic!! Volume 1 en biedt precies datgene dat de titel belooft. Thema’s uit onder meer Italiaanse actiefilms als La Polizia Ha Le Mani Legate (1975), Italia A Mano Armato (1976), Il Sorriso Della Iena (1972) en Femmine Insaziabili (1969) komen voorbij.

Softpornofilms

Hoewel sciencefictionfilms en spaghettiwesterns hier gemeden worden door B-Movie Orchestra, bevat het album wel muziek uit softpornofilms als Schulmädchen-Report (1970) en Vampyros Lesbos (1971). Die laatste klinkt echter net zo erotisch als de Batman-tune van Neal Hefti (van wie er overigens geen composities op dit album staan).

De Swingle Singers-achtige zang van The Cinematic Fever Girls is precies juist voor de algehele sfeer. Het is vooral interessant om te horen hoe Franse, Italiaanse en Duitse filmcomponisten zich lieten beïnvloeden door bossanova, psychedelica en funk. Hopelijk komen op Volume 2 ook Zweedse en Amerikaanse componisten aan bod.