De titel van de eerste nieuwe plaat van souldiva Betty Wright in tien jaar tijd doet vermoeden dat we te maken hebben met een soundtrackalbum, maar niets is minder waar. Toch zou haar carrière zich uitstekend lenen voor een biopic.

Hiphopband The Roots geeft alvast de voorzet door samen met de zangeres en producer en songschrijver Angelo Morris Betty Wright: The Movie af te leveren. Wright had in 1968 reeds haar eerste hit in de VS met Girls Can’t Do What Guys Do, maar haar invloed zou dik twee decennia later pas echt duidelijk worden.

Zo werd haar hit Tonight Is The Night gesampled door onder meer rapper Candyman en boyband Color Me Badd en weer dik tien jaar later was ze verantwoordelijk voor de doorbraak van de Britse Joss Stone. Wrights protegé heeft uiteraard een gastrol op dit album, op disconummer Whisper In The Wind, op zichzelf al overtuigender dan Stone’s LP1.

Bijdrages van rappers als Snoop Dogg en Lil Wayne blijven tot een minimum beperkt, maar zijn dan ook volstrekt onnodig. Je hebt Betty Wright én The Roots; dat alleen al rechtvaardigt deze aankoop. Het aandeel van voormalig Tower Of Power-zanger Lenny Williams op het smeuïge duet Baby Come Back is wel een waardevolle toevoeging.

Stereotiep

Betty Wright: The Movie opent met Old Songs, een eerbetoon aan de soulmuziek van weleer. Maar eigenlijk is het hele album een eerbetoon aan de soul en aan Betty Wright in het bijzonder. Hoewel teksten over de klassieke strubbelingen tussen man en vrouw stereotiep zijn voor het genre, brengt Wright ze nog steeds geloofwaardig.

De plaat bevat enkele missers (Hollywould, Grapes On A Vine) die klinken als matige Joss Stone-songs en sommige nummers zijn wat aan de lange kant, maar liedjes als In The Middle Of The Game (Don’t Change The Play), Tonight Again, Surrender en So Long, So Wrong maken alles goed. Die Oscar voor beste filmsong heeft ze al in haar zak.