Vlak voor haar trieste dood werkte Amy Winehouse nog aan nieuwe liedjes, maar helaas is dit materiaal nooit voltooid. In plaats van een Greatest Hits-plaat komt haar platenmaatschappij met een verzameling zeldzame opnames.

Toen debuutalbum Frank in 2003 verscheen, was het al onmiddellijk duidelijk dat Amy Winehouse een groot talent was. Het grote publiek zag dat pas in ten tijde van opvolger Back To Black en dankzij haar vocale bijdrage op de Mark Ronson-hit Valerie. Helaas kwam ze veel vaker in het nieuws vanwege haar uitbundige levensstijl.

Dat is bijzonder tragisch. Je luistert dan ook met andere oren naar Lioness: Hidden Treasures dan wanneer ze nog geleefd had. Sterker nog, wanneer ze nog geleefd had, zou dit verzamelalbum nooit het levenslicht hebben gezien. De hoesfoto is overigens een kiekje van de Canadese zanger Bryan Adams, tevens portretfotograaf.

Het album opent met Our Day Will Come, een cover van de Amerikaanse nummer 1-hit van R&B-groep Ruby & The Romantics uit 1963. Het brave en veilige reggaearrangement van Salaam Remi maakt het tot een prima single, maar wie de blazers en baslijnen wegdenkt, hoort de prachtige doorleefde stem van Winehouse.

Onnodig

Nog mooier komt die tot uiting in het nieuwe nummer Between The Cheats, dat stijlelementen leent van jaren vijftig-artiesten als Frankie Avalon en Dion and The Belmonts. Winehouse’s bloodmooie akoestische opname van Carole Kings Will You Still Love Me Tomorrow wordt hier onnodig opgepoetst met blazers, strijkers en een koor.

Ook Valerie verschijnt in een compleet ander arrangement (aangeduid als ’68 Version), die ze net als ze hitversie maakte met Mark Ronson. Erg leuk is het om te horen wat Winehouse kon doen met een jazzstandard als Jobims The Girl From Ipanema.

Opduiken

Meer bekende nummers van Winehouse duiken op dit album op in een andere variant. Zoals de bijzonder fraaie orkestrale versie van Tears Dry On Their Own (hier simpelweg als Tears Dry), evenals de eenvoudige demo van Wake Up Alone en de studioversie van Best Friends (de veel betere akoestische versie verscheen als B-kantje).

Prima rapnummer Like Smoke met Nas valt geenszins uit de toon op deze collectie, maar ergens voelt het toch als een halfbakken samenwerking. Dit is tegenstelling tot haar glorieuze duet met Tony Bennett op Body And Soul (van zijn album Duets II), de fameuze laatste opname van Amy Winehouse.

Restmateriaal

Het lijkt alsof producers Mark Ronson en Salaam Remi de opdracht kreeg om alle overblijfselen die nog op de planken lagen in een soortgelijke vorm te gieten. Daardoor voelt Lioness: Hidden Treasures aan als een volwaardig album, ook al weet je dat deze plaat voornamelijk restmateriaal bevat. Soms ligt de productie er ook net iets te dik op.

Het is zeer waarschijnlijk dat er in 2012 een verzamelalbum verschijnt die een beter beeld geeft van het talent van Amy Winehouse. De trouwe fans zullen enige troost vinden in de handvol nieuwe liedjes hier, ook al tonen deze opnames duidelijk aan dat de popmuziek met het overlijden van Winehouse een echte wereldster verloren is.