Na 31 jaar kondigde de succesvolle Amerikaanse band R.E.M. in 2011 plotseling aan te stoppen. Een carrièreoverzicht zo vlak voor de feestdagen kon natuurlijk niet uitblijven.

Nu is Part Lies, Part Heart, Part Truth, Part Garbage 1982-2011 beslist niet het eerste verzamelalbum dat van de band verschijnt. Het werk dat R.E.M. tot en met 1987 uitbracht voor het platenlabel I.R.S. is al veelvuldig gecompileerd en ook de succesperiode voor Warner Music werd al mooi samengevat op In Time: The Best Of R.E.M. 1988-2003.

Met In Time en een goede I.R.S.-verzamelaar, heb je eigenlijk al de meest essentiële R.E.M.-nummers in huis. Wat dit dubbelalbum interessant maakt, is dat voor het eerst werk uit zowel de I.R.S.- als de Warner-catalogus wordt gebundeld, met nog eens drie nieuwe nummers; A Month Of Saturdays, We All Go Back To Where We Belong en Hallelujah.

Dit alles in nagenoeg chronologische volgorde, al is het wat vreemd dat R.E.M. hier 1982 als beginpunt aanduidt. Eerste single Radio Free Europe was namelijk al uit in 1981, hoewel hier wordt gekozen voor de versie van debuutalbum Murmur uit 1983. Dit album start echter met Gardening At Night van de EP Chronic Town uit 1982.

Strikt

Daaruit blijkt al meteen dat Part Lies, Part Heart, Part Truth, Part Garbage 1982-2011 niet strikt genomen een Greatest Hits-verzamelaar is. Enkele singles zijn absent, terwijl R.E.M. soms de voorkeur geeft aan albumtracks. Zo ontbreken sterke nummers als Can’t Get There From Here, Near Wild Heaven, Radio Song en E-Bow The Letter.

Ook de albums Monster, Up, Reveal en Around The Sun zijn zwaar ondervertegenwoordigd met van ieder slechts één nummer (hoewel die laatste twee minder relevant zijn). Wel bevat deze compilatie drie nummers van het eerder dit jaar verschenen laatste studioalbum van R.E.M., Collapse Into Now.

Aanvullen

Eveneens opvallend is de inclusie van het door Michael Stipe verafschuwde Shiny Happy People, dat niet te vinden was op In Time. Overigens lijken beide verzamel-cd’s elkaar aardig aan te vullen, want enkele van de eerder genoemde nummers die hier ontbreken, doken wel weer op op In Time.

In dat licht is het niet zo heel vreemd dat een kwart van alle nummers dateert uit de periode van na In Time, waarin R.E.M. vrijwel geen hits had. Voor het grote publiek zal de aanloop naar het eerste echt bekende werk (nummer 12 op cd 1) ook iets te lang duren. Desondanks is het een mooie terugblik op een mooie carrière.