In even veel gedaantes als namen heeft zanger en liedjessmid James Jackson Toth diverse genres doorlopen, om nu met Wooden Wand & The Briarwood Virgins southern-rock uit te proberen.

Opgenomen in Alabama, had hij het niet dichterbij de wortels van het genre kunnen zoeken. En die wortels heeft hij gevonden. In negen nummers sluit hij feilloos aan bij de jaren zeventig-countryrock, zoals vertolkt door The Allman Brothers en Lynyrd Skynyrd of meer hedendaags The Drive-By Truckers.

Losse rock met daarin centraal rammelige maar explosieve slidegitaar, het recept is gelezen en begrepen. Wooden Wand & The Briarwood Virgins brengt al de te verwachten ingrediënten in, een zeurend orgel, luide en gruizige gitaarpartijen en een wat lijzige zang met typisch zuidelijk accent.

En ook de teksten kloppen. Zoals te verwachten bij James Jackson Toth passeert er het nodige drankgebruik, zijn er gevaarlijke vrouwen die willen gaan dragracen en wordt er gezocht naar een uitweg uit het zondige leven. De gebruikelijke thematiek bij Toth, maar even goed de thematiek van het luidere Zuiden.

Recept

Gedegen uitgevoerd, kloppend in elk detail tot aan de vrouwelijke tweede stem. Maar zoals elke chefkok weet. is er een onderscheid tussen het recept perfect volgen en een eervolle vermelding in de Michelingids. En die factor ontbreekt hier.

Geen van de nummers springen er echt uit, niets is echt memorabel. Terwijl Toth op zoveel vlakken excelleert, resideert hij hier in de middelmaat. Aan de goede kant van de standaard, maar niet uitmuntend zoals bijvoorbeeld The Strange Boys dat wel doen met dankzij de eigen toevoeging.