Drie jaar zijn verstreken sinds A Thousand Shark’s Teeth. Een periode waar in Shara Worden moeder werd, terug naar Detroit verhuisde en de wereld zich dieper de economische crisis in worstelde.

Dit alles is terug te horen op het derde album van My Brightest Diamond, het muzikale vehikel van Worden. Zo is High Low Middle een duidelijke aanklacht tegen de hoge werkloosheid in haar thuisstad en krijgen in There’s A Rat de bankiers het te verduren.

Met venijn zet zij deze op een lijn met verraders en bedriegers en eist zij haar plek terug in een spreekwoordelijk huis dat is overgenomen door de ratten. In idee en bewoording sluit Worden hier dan ook aan bij de Occupy-‘beweging’ die de afgelopen periode over de wereld golft.

Maar verder is zij ook gewoon moeder, zoals in I Never Loved Someone en She Does Not Brave The War, waarin zij een ode aan het moederschap bezingt. En dat alles in steeds wisselende setting.

Opera

Samen met het New Yorkse kamerensemble yMusic, varieert My Brightest Diamond hier van zigeunermuziek tot kleine folk of licht klassiek. Met daarin voortdurend haar op opera gestoelde stem centraal. Niet bepaald een radiovriendelijk of makkelijk te behappen geluid, maar wel subliem uitgevoerd.

Na allerlei gastrollen bij andere artiesten en bands, zoals The Decemberists, komt Shara Worden nu met een eigen meesterwerk. Divers, theatraal maar ook klein en dichtbij. Muzikaal ligt elk detail op precies de juiste plek en de tekstueel is My Brightest Diamond scherp in woord en beeld. Artrock in topvorm, hoogst exceptioneel.