Drummer en medeoprichter Pim Koopman mag het vaderlandse gezelschap dan plotseling ontvallen zijn, onder leiding van jeugdvriend Ton Scherpenzeel gaat progressieve mastodont Kayak onvermoeibaar verder.

Ook deze nieuwe schijf is weer een contrastrijk geheel geworden. Gezien de recente gebeurtenissen (en de lange carrière van de groep) hoeft het niet te verwonderen dat het album met nummers als Passing Cloud en het titellied een reflectieve sfeer ademt.

In November Morning is Koopmans onverwachte overlijden zelfs het expliciete thema en de plaat als geheel is ook aan hem opgedragen. Dat betekent overigens allerminst dat Anywhere But Here een deprimerende aangelegenheid is geworden. De plaat is niet zozeer gericht op het verwijlen in tegenslagen als wel op het overwinnen ervan.

Daarbij vergeet de band getuige opener Credible Lie en het ouderwets felle Most Underrated Band In The World ook zeker niet stevig te rocken. De grootste kracht van Kayak schuilt echter zonder twijfel in het grote melodische vernuft van componist/toetsenist Scherpenzeel en de diverse arrangementen, waarin mannelijke en vrouwelijke vocalen elkaar perfect afwisselen.

Wonder

Het resulteert in een sterke en gevarieerde plaat, met een veertiental compacte composities die ondanks hun rijke opbouw het belang van pakkende liedstructuren niet uit het oog verliezen. Geen wonder dat dit één van de weinige progressieve groepen is die er wel eens in is geslaagd een grote hit te scoren.

Dat men bovendien na bijna veertig jaar zijn eigenzinnigheid nog steeds behouden heeft, blijkt wel uit de malle afsluiter Bang. Horen is geloven.
 

Voor een overzicht van speeldata, zie de touragenda.


Luister dit album op Spotify