Misschien ligt het er niet overal even dik bovenop, maar veel hedendaagse bands en artiesten zijn schatplichtig aan het werk van Billy Joel en Elton John. Amerikaanse zanger Gavin DeGraw is de vaandeldrager van de huidige golf radiovriendelijke pianopop.

De eerste twee nummers op zijn nieuwe album Sweeter zijn meteen de twee beste op de plaat; de door Ryan Tedder geproduceerde pianonummers Sweeter en Not Over You. DeGraw schreef de nummers eveneens samen met Tedder. Het resultaat mag er zeker zijn en schept direct hoge verwachtingen voor de rest van het album.

In verhouding tot deze nummers, is de rest van Sweeter een relatieve tegenvaller. Beslist niet slecht, maar het niveau van de Ryan Tedder-nummers wordt nergens meer gehaald, al doen producers als Butch Walker (Avril Lavigne, P!nk), Eric Rosse (Tori Amos, Sara Bareilles) en Ron Aniello (Lifehouse, Patti Scialfa) verwoede pogingen.

De grootse popsong Run Every Time doet meteen denken aan DeGraws eerdere hits I Don’t Want To Be en In Love With A Girl. Het nummer Candy heeft een grandeur die we gewend zijn van Coldplay, terwijl Soldier aandoet als een krachtige moderne R&B-song. Met Stealing levert DeGraw een tijdloos en oprecht popliedje af.

Dichtgemetseld

Overwegend zijn DeGraws nummers ook op dit vierde album weer midtempo en gericht op een breed publiek. Slechts een enkele keer komt hij voorbij de vakkundig dichtgemetselde producties om zijn hart uit te storten, zoals in het aandoenlijke (met producer Andrew Frampton geschreven) slotnummer Spell It Out.

Waar Sweeter beslist weer enkele radiohits oplevert die nog zeker een decennium of wat mee kunnen, is het ondenkbaar dat dit album noch de uitvoerende artiest zelf zich zullen scharen in het canon van de popmuziek. Maar bij gebrek aan een betere eigentijdse variant op Elton John of Billy Joel maakt Gavin DeGraw veel goed.
 

Luister dit album op Spotify