Wie enigszins bekend is met de discografie van jazzgitarist Pat Metheny, zal beamen dat deze op zijn zachtst gezegd omvangrijk is. Na veel samenwerkingen en projecten ging hij voor What’s It All About opnieuw alleen de studio in, enkel gewapend met een gitaar.

In Nederland kennen we Pat Metheny vooral als de naamgever van zijn band Pat Metheny Group, die in 1985 een grote hit scoorde met This Is Not America met David Bowie als gastvocalist. Ook werkte Metheny samen met onder andere Joni Mitchell, Silje Nergaard, Cassandra Wilson en Michael Brecker.

Op What’s It All About staat geen enkele gastbijdrage; het enige wat je hoort, is de gitaar die bij Metheny op schoot ligt. Je zou misschien geneigd zijn te denken dat een album met enkel instrumentaal gitaargepingel snel eentonig wordt. Het tegenovergestelde is echter waar, in het geval van Metheny.

De man weet met enkele snaaraanslagen een compleet verhaal te vertellen. Zo maakt hij de tekst bij de Burt Bacharach-compositie Alfie compleet overbodig. De baritongitaar van Metheny evenaart haast de droefheid in de stem van Karen Carpenter op Rainy Days And Mondays.

Lebowski

Metheny maakt enkele interessante songkeuzes op What It’s All About, waaronder That’s The Way I’ve Always Heard It Should Be (de eerste grote hit van Carly Simon) en Henry Mancini’s Slow Hot Wind (dat in zijn oorspronkelijke titel Lujon op de soundtrack van The Big Lebowski staat).

Nummers als Sounds Of Silence (Simon and Garfunkel), Pipeline (The Chantays), And I Love Her (The Beatles) en Betcha By Golly, Wow (The Stylistics) zijn dan weer erg vaak gecoverd. Pat Metheny weet echter op vrijwel ieder nummer de juiste snaar te raken.