Na een ongewoon lange pauze van vier jaar is het Zweedse melodieuze death-metalgezelschap Arch Enemy eindelijk toe aan zijn achtste volwaardige studioalbum. Grote verrassingen kent de plaat niet, maar zoals we van brulboei Angela Gossow en consorten gewend zijn, zit het met de kwaliteit wel goed.

Nadat opener Khaos Overture ons met wat opruiend gejuich à la Queensrÿche’s Operation: Mindcrime heeft opgewarmd, zet Yesterday Is Dead And Gone meteen de vertrouwde toon voor de rest van het album.

De naar late Carcass neigende melodieën (bepaald geen toeval natuurlijk, aangezien gitarist Michael Amott daar een hoofdbijdrage aan heeft geleverd), de pakkende refreinen en de grauwende grunt van Gossow, alles ondersteund door een felle ritmesectie; het klinkt allemaal aangenaam bekend in de oren.

Dat wil overigens niet zeggen dat men niet de grenzen van het mede zelf vormgegeven melodieuze death-metalgenre opzoekt: zo kan het directe No Gods, No Masters bijna doorgaan voor alternatief radiomateriaal, terwijl Through The Eyes Of A Raven juist weer ongekend veel muzikale wendingen in ruim vijf minuten propt.

Levendig

Constante blijft echter het ijzersterke virtuoze snarengepluk van de gebroeders Amott, dat na al die jaren nog steeds een frisse en levendige indruk maakt en de nummers moeiteloos opstuwt boven de metalen middelmaat.

Het tragisch klinkende korte instrumentaaltje We Are A Godless Entity heeft zelfs wel wat weg van het onverbeterlijke werk van Chuck Schuldiner. Verder is er niet veel nieuws onder de zon, maar dat doet niets af aan de onmiskenbare klasse van deze schijf.
 

Arch Enemy staat op 2 juli op Fortarock in Nijmegen.