Zijn versie van de 50 Cent-plaat Ayo Technology bracht de carrière van Milow in een stroomversnelling. In de weinige vrije tijd die de Vlaming restte, benutte hij iedere vrije minuut voor het schrijven van de nummers die samen zijn derde studioalbum vormen.

Het openingsnummer van North And South maakt dat je even naar de hoes grijpt om te kijken of je niet per ongeluk het verkeerde album hebt opgezet. In Son is meer elektronica te horen dan op de voorgaande cd’s bij elkaar.

Naarmate de plaat vordert, komt meer en meer het bekende akoestische Milow-geluid naar boven. Hij groeit en vernieuwt en liet zich bij het schrijven deels inspireren door Paul Simons Graceland, maar blijft te allen tijden dicht bij zichzelf.

Hoewel hij hier en daar een poging lijkt te doen, staat de sympathieke Belg niet bepaald bekend om zijn vrolijke deuntjes. Desondanks wordt North And South op geen enkel moment deprimerend.

Passie

De liedjes zijn, zoals we van Milow gewend zijn, heel persoonlijk. Ze gaan over liefde en het gebrek daaraan, over de moeizame relatie die hij had met zijn inmiddels overleden vader en over België. Zijn passie voor muziek en voor het leven klinkt door in iedere noot.

In De Wereld Draait Door werd Milow bij de presentatie van zijn nieuwe single You And Me (In My Pocket) “de Jackson Browne van Europa” genoemd. Die eretitel heeft hij met North And South met glans verdedigd en verdiend.