Veel grote invloedrijke bands en artiesten kennen een zogenaamde Berlijn-periode. Lou Reed, David Bowie, U2, Depeche Mode – allen namen belangrijke en veelal essentiële albums op in de Duitse hoofdstad. Bløf reist de pophistorie achterna.

Het nieuwe album Alles Blijft Anders is opgenomen in de Hansa Tonstudios, waar ook Snow Patrol en R.E.M. in het recente verleden werk opnamen. Het geeft het verhaal achter de plaat wat meer gewicht, maar daar houden alle vergelijkingen met eerdere bands zo’n beetje op.

Bowie, Reed en Depeche Mode zochten het experiment op in Berlijn. Alles Blijft Anders is daarentegen geen verrassende plaat. Sterker nog, het is vooral een opsomming van wat we al kenden van de Zeeuwse band. Het talent is gedestilleerd tot twaalf compacte liedjes.

Na het ingetogen tweetal Oktober en April en het fikse project dat Umoja werd, keert Bløf terug naar de rockliedjes van de albums Boven, Watermakers en Blauwe Ruis. Singles Wijd Open en Beter waren daar al sterke voorbeelden van, evenals Hou Vol Hou Vast en Wat Jij Denkt.

Verweven

Bløf lijkt andere bands soms te gebruiken als referentiekader: The Cranberries op Punt, Snow Patrol op Was Je Maar Hier en Coldplay op Iedereen. Dit alles zit zo slim verweven in de productie dat het onderdeel wordt van de Bløf-sound.

De band weet zodoende zijn liedjes fris en eigentijds te houden. Hoe Warmer De Zon en openingsnummer Maan En Sterren zijn de meest oorspronkelijke nummers op Alles Blijft Anders. Berlijn haalt het beste in Bløf naar boven, maar dat is niks anders dan we van ze gewend zijn.