De geschiedenis van Asian Dub Foundation laat zich makkelijk schrijven. Al achttien jaar maakt het Britse gezelschap crossover van dub, dancehall, punk, hiphop, ragga en Aziatische tonen met daarover maatschappij- en politiekkritische teksten.

A History Of Now wijkt daar geenszins vanaf. Gedreven crossover die de beenspieren snel in beweging zal zetten, met daarover de samenvatting van het laatste werk van Noam Chomsky.

Een aanklacht tegen het handelen van de banken die heeft geleid tot de val van de economie in Where’s All The Money Gone. Boos over de oneigenlijke landonteigening voor een vliegveld in Mexico in This Land Is Not For Sale.

Brede maatschappij kritiek in A History Of Now, waar in de onvrede met de downloadcultuur de kern lijkt. Geen onderwerp blijft onbesproken. Van ecologische problematiek tot privacykwesties komen aan bod.

Dans

En dat alles in opjuttende dansmuziek, want protest mag gerust samengaan met een feest. Muziek die het dan ook goed zal doen op de zonnige festivalweides.

De jagende beats met elektrische gitaren ingesteld op het standje sitar in het titelnummer. De elektro in Urgency Frequency met een uitermate pakkend themaatje maakt de dwang tot dansen moeilijk te weerstaan.

Opruiend

Net als bij het opruiende Futureproof, dat met haar krakende gitaren het muzikale hoogtepunt op deze plaat vormt.

Al met al dus de gebruikelijke receptuur van politieke analyse in scherpe rap met brede crossover met een punksausje. Het geluid van Asian Dub Foundation is daarin weinig veranderd. En daar wringt het ook meteen.

Gedateerd

Het engagement is gemeend, de muziek is eerlijk en direct. Maar tegelijkertijd ook gedateerd. Hoewel de band uniek is in haar mix, klinkt de gehele plaat als iets wat je zo’n tien jaar terug al eens hebt gehoord.

Het was dan ook eind jaren negentig dat de band hier succes mee had. Maar of hier heden ten dage anderen dan de al bestaande fans warm voor lopen is de vraag.