Opgenomen tussen de hooibalen is The Decemberists op de The King Is Dead teruggekeerd naar de wortels. Na een rockopera en daarvoor een album rondom een Japans sprookje, komt de band nu met een folkplaat in de serie 'band zoekt platteland'.

Een traditionele plaat die de sfeer van The Band en Neil Young (ten tijde van Harvest) ademt en even gemakkelijk de band rond Colin Meloy tussen deze grootheden plaatst.

Rustiek, gestript van alle excessen waar The Hazards Of Love op dreef, is The King Is Dead een plaat die riekt naar het buitenleven. Met een beetje fantasie hoor je op de achtergrond kippen tokken en schapen blaten. De smaak van een strootje verschijnt op de lippen.

Hier en daar wordt er geflirt met pop, waar het geluid richting R.E.M. schuift. Niet geheel verrassend dat hier Peter Buck in de gelederen van de band is opgenomen. Overigens niet de enige gast op The King Is Dead, zo zingt Gillian Welch op vrijwel alle nummers de tweede stem.

Contrast

Hoewel zij voornamelijk op de achtergrond blijft (behalve aan het eind van This Is Why We Fight), geeft dit de plaat wel duidelijk meer kleur. Het geeft de stem van Meloy net dat stuk contrast om werkelijk uit het geluidspalet te springen.

Bovendien versterkt het het bluegrass-neem-je-wasbord-mee-gevoel als bij een plaat die spontaan in een boerenschuur is ontstaan. Eerlijk, warm en ongecompliceerd.

Windeieren

Het conceptdenkend losgelaten levert The Decemberists zijn meest toegankelijke en traditionele plaat tot op heden. En dat gaat Meloy en kornuiten waarschijnlijk geen windeieren leggen.

Lag de zelf gelegde lat bij de voorgaande werk op een hoge muzikale ambitie, lijkt met deze plaat het streven te zijn een breder publiek te bereiken.

Grensverleggend

Want met een plaat die naadloos lijkt aan te sluiten bij de hang naar het rustieke en kleine in het landleven, heeft de groep weliswaar weinig grensverleggend maar wel voortdurend de juiste snaar.

Door de thematiek bij de buren te zoeken in plaats van in Japan heeft Meloy een plaat geschreven die ook kan worden begrepen én gevoeld door de buren.