In de jaren ’70 en ’80 definieerde Bruce Springsteen muziek voor en vooral over de Amerikaanse werkende klasse. In diezelfde periode uitte Joe Strummer met The Clash kritiek op de Britse samenleving.

The Gaslight Anthem neemt beide grootheden als uitgangspunt voor het derde album, American Slang.

Springsteen is altijd al een grote invloed geweest op The Gaslight Anthem. Net als The Boss komt de band uit New Jersey, om te beginnen. Op debuutalbum Sink Or Swim refereerde The Gaslight Anthem al aan Springsteen, maar ook aan The Clash, Billy Bragg en Bob Dylan.

Inzichten

Liedjes van Springsteen, Dylan, Bragg en Strummer zijn meer dan leuke deuntjes; ze bieden diepere inzichten in het alledaagse leven en handelen over de tijdsgeest waarin ze geschreven zijn.

Het is duidelijk dat The Gaslight Anthem daar naar toe wil. De rockband wil relevant gevonden worden. Waar voorgangers Sink Or Swim en The ’59 Sound rockalbums waren zonder directe pretenties, is American Slang een plaat van een band met een verhaal.

Amerikaans

Tekstschrijver en zanger Brian Fallon klinkt soms als een jonge Springsteen, maar vooral als Brandon Flowers van The Killers. Waar The Killers zich steeds meer richting synthpop begeeft, put The Gaslight Anthem uit Amerikaanse punk- en heartlandrock.

Het liedje Boxer doet denken aan Hey Mickey van Tony Basil, When We Were Young klinkt als een uitgeklede versie van U2’s I Still Haven’t Found What I’m Looking For en The Spirit Of Jazz is als een mix tussen Ramones en Bob Seger.

Naamloos

Echt diepgravend zijn de teksten van Fallon niet. Hij zingt over naamloze straten, restaurants en fabrieken in zijn thuisstad (of waar dan ook), zonder dat er enig gewicht aan wordt gegeven. Enkel in The Diamond Church Street Choir en The Queen Of Lower Chelsea wordt hij specifiek.

Veel liedjes handelen over jeugd (Stay Lucky, Orphans, Old Haunts, We Did It When We Were Young). Andere nummers handelen over meisjes en muziek. Amerikaanse cultuur volgens Fallon in tien behapbare nummers; feitelijk de essentie van rock-‘n’-roll.

Rock-n’-rollband

The Gaslight Anthem is in feite niet veel meer dan een goede rock-n’-rollband met een stevige punkinvloed. Toch lijkt het – net als op The ’59 Sound – of een groot deel van het album gebaseerd is op Springsteen’s Radio Nowhere en Mr Brightside van The Killers.

Alle vergelijkingen daargelaten is American Slang een uitmuntend rockalbum van een band die klaar is voor het grote publiek. Wat nog niet echt lukt is het losmaken van de overduidelijke muzikale inspiratiebronnen en het vertellen van een eigen verhaal.

8/10