Katie Melua is niet alleen het meisje van Nine Million Bicycles, maar ook een zangeres die miljoenen verdiende met haar drie albums en er een buitengewoon respectabel repertoire op nahoudt.

Omdat haar laatste album Pictures op zijn zachts gezegd niet het succes evenaarde van de eerste twee albums heeft Melua voor The House een nieuwe producer aangetrokken. Dat is met William Orbit absoluut niet de minste.

De producer die onder meer werkte met Madonna en Blur moet ervoor zorgen dat Melua weer bovenaan de hitlijsten komt. Als gevolg staan er op The House een aantal sterke popnummers, maar Melua's typerende geluid blijft gelukkig overeind.

Groots

Toch zijn het de nummers die afwijken van het gebaande pad die er positief bovenuit steken. Het grootse The Flood, misschien wel het mooiste nummer op The House, drijft op een bombastisch arrangement waar Melua met haar sterke, doch breekbare stem bovenuit torent.

Ook God On Drums, Devil On The Bass is een fijne verassing. Van het schoolvoorbeeld van een beschaafd zangeresje lijkt Melua ineens helemaal van het rechte pad af. Langzaam praat ze het nummer naar een hoogtepunt, ondersteund door zware bassen en vervaarlijke drums.

Slaap

Maar voor de trouwe Melua fans is er ook genoeg moois te vinden op The House. A Happy Place is bijvoorbeeld net zo'n lief liedje als Nine Million Bicycles. Ook op Red Balloons zingt de zangeres je van begin tot eind langzamerhand in slaap.

De intieme, soms bijna fluisterende zang kan betoverend en aangrijpend werken, maar tegelijkertijd ontzettend saai worden. Vooral als de liedjes teveel leunen op Meluas zang, die mooi is, maar niet heel erg veelzijdig.

Spannend

Misschien is het daarom goed dat Orbit aangetrokken is en ook tekstschrijver Guy Chambers aan de plaat meewerkte. Dat resulteert in spannendere nummers als I'd Love To Kill You en Tiny Allen.

The House is een fijne en gevarieerde plaat, die Melua absoluut weer in de schijnwerpers moet kunnen krijgen. Dankzij de andere, wat venijnige aanpak en variatie tussen de nummers is de plaat een meer dan uitstekende toevoeging aan Meluas oeuvre.

7/10