Men neme de opgefokte mathcore van The Dillinger Escape Plan en voege er wat kosmisch toetsenwerk en dromerige, jazzy stukjes met heldere vrouwenzang aan toe. Bizar resultaat: Rolo Tomassi’s recentste wapenfeit Cosmology.

Koud vijf minuten is het nieuwe schijfje van dit Engelse vijftal aan het draaien en de eerste drie nummers zijn alweer voorbij. Deze dame en heren houden niet van tijdverspillen, zoveel is meteen al duidelijk.

Hoewel de daaropvolgende nummers wel wat langer duren en afsluiter Cosmology zelfs bijna acht minuten in beslag neemt, is de koek na een dik half uur toch echt op.

Langer had het album echter ook niet hoeven zijn, want wat er in die tijd aan muziek op je afkomt, is over het algemeen zo rap en druk dat je na afloop zonder meer verzadigd bent. Niet in de omgeving van ADHD-patiënten afspelen dus.

Gerammel

Toch is het niet alleen technisch vernuftig vlot gerammel wat de klok slaat. Na zweverig intro Katzenklavier, het instrumentaal gehak en vocaal gegrauw van Agamemnon en het behoorlijk naar The Dillinger Escape Plan neigende House House Casanova, krijgen we met Party Wounds het eerste voorbeeld van een afwisselend dissonant agressief en dromerig melodieus lied.

Deze eigenaardige combinatie van ongeremde energie en ingetogen reflectie blijft vervolgens de rest van het album beheersen.

Boeiend

Rolo Tomassi’s complexe muzikale formule levert weliswaar talloze boeiende momenten op, maar het lijkt de groep op dit moment van haar bestaan nog niet gegeven deze ook te vertalen in sterk opgebouwde composities.

Veel nummers eindigen nogal abrupt en de logica van de opeenvolgende passages binnen een stuk is niet altijd even duidelijk. Bovendien vergt het krassende geschreeuw van frontvrouw Eva Spence (in tegenstelling tot haar heldere vocalen) een nogal ongebruikelijke smaak van de luisteraar om op waarde geschat te kunnen worden.

Originaliteit

Qua originaliteit zit het met deze plaat echter zeker wel snor en de jongere en avontuurlijk ingestelde rocker wordt dan ook stellig aangeraden dit schijfje eens een draaibeurt te geven.

En ook al lijken nu nog niet alle puzzelstukjes helemaal op hun plaats te liggen, in ieder geval belooft de diversiteit die dit album tentoonspreidt heel wat voor de toekomst.

7/10