Arid, het muzikale vehikel van de Vlaamse nachtegaal Jasper Steverlinck, brengt alweer zijn vierde album uit. De liedjes op Under The Cold Street Lights klinken groots maar veilig.

Arid kwam in 1996 op in een stroom talentvolle Belgische artiesten als Novastar en An Pierle. De spannende debuutplaat Little Things Of Venom van het viertal uit Gent werd in 2000 lovend ontvangen door zowel publiek als pers.

In de tien jaar die volgden leverde Arid nog twee degelijke albums en een handjevol veilige singles af. Hoogtepunt in deze periode was een soloplaat van zanger Jasper Steverlinck met mooi bewerkte covers.

Stadiongeluid

Nu is er de vierde plaat Under The Cold Street Lights, die voortborduurt op de vorige twee platen maar nog iets grootser klinkt. Opener The Flood begint nog ingetogen en broeierig maar bij single Come On worden de brommende bas en gitaar al in standje stadiongeluid gezet.

Steverlinck’s stem klinkt zoals altijd prachtig en komt er goed uit in vertrouwd slepende Arid-ballads als All That’s Here. Het uitstapje naar elektronica in Broken Dancer blijkt een slimme zet, het liedje ontpopt zich met stuwende piano en gedragen zanglijn tot een hit in het straatje van Keane.

Veilig

Het probleem van de plaat is dat het geheel nogal veilig klinkt. Steverlinck’s stem maakt een hoop goed maar kwam veel beter tot zijn recht in het dreigende en minder conventionele geluid van debuutplaat Little Things Of Venom.

Arid is lang geleden al een andere kant op gegaan en lijkt daar geen problemen mee te hebben. Dit wederom degelijke album zal ongetwijfeld weer twee of drie kleine radiohitjes opleveren maar prikkelt te weinig om vaak in de cd-speler te belanden.

6/10

Arid speelt 10 maart in Paradiso (Amsterdam) en 11 maart in Effenaar (Eindhoven).