Jaga Jazzist – One-Armed Bandit

Het etiket experimentele jazz roept niet bepaald visioenen op van toegankelijke muziek. Toch weet het Noorse Jaga Jazzist deze associatieve spagaat op het nieuwe album One-Armed Bandit aardig te slechten.

Het vijfde album van dit uitermate creatieve tiental is niet anders te omschrijven dan experimenteel, maar ligt daarnaast opvallend soepel in het gehoor.

En dat terwijl ze toch niet de makkelijkste muzikale invloeden met elkaar mengen. Denk aan Frank Zappa met Philip Glass en een blaasorkest: een soort prog-jazz met vibrafoon en glockenspiel.

Het is een duizelingwekkende gedachte dat dat allemaal in een uur muziek kan, en haast onvoorstelbaar dat die muziek dan ook nog ergens over gaat zonder in een chaotische lawaaiorgie te ontaarden.

Gongslag

Maar Jaga Jazzist lukt het. Vanaf de eerste gongslag zit je rechtop in je stoel en val je van de ene verbazing in de andere. Bovendien rollen de arpeggios je om de oren. De hiphop en r ‘n’ b invloeden van de voorgangers zijn naar de achtergrond gedrongen en de progrock komt wat meer naar boven drijven.

One-Armed Bandit staat bomvol rijke arrangementen die vaak ook nog een poppy boventoon hebben. De sterke melodie uit het titelnummer en het thema in Music!Dance!Drama! blijven na beluistering lang in je hoofd rondzingen.

Yes

Het negen minuten durende Toccata moet haast een buiging naar de eerder genoemde Philip Glass zijn, terwijl de inspiratie voor de nummers Banafluer Overalt en Prognissekongen bijna wel van Yes of Emerson, Lake & Palmer moet zijn gekomen.

En alsof dat allemaal nog niet geestverruimend genoeg is mogen de Noorse drum-grootheid Paal Nilsson-Love en de Zweedse saxofoontovenaar Mats Gustafsonn in de ultrakorte opener The Thing Introduces ook nog heel even los.

De vijf jaar die we op dit album moesten wachten zijn na de eerste tien minuten al vergeven en vergeten. Het is te hopen dat deze gokkast flink gaat uitkeren voor Jaga Jazzist, zodat dit soort innovatieve en prachtige muziek niet door gebrek aan financiële middelen ten onder hoeft te gaan.

8/10

NUwerk

Tip de redactie