Gil Scott-Heron - I’m New Here

Dit keer is het niet meester-producer Rick Rubin die een legende afstoft en stimuleert maar een andere platenbaas. Aan Richard Russell, XL-Recordings, hebben we te danken dat we na dertien jaar weer van Gil Scott-Heron horen.

En met groot genot. En een kleine sensatie want Scott-Heron had de muziekscene al vaarwel gezegd.

De militante teksten en gebalde vuisten lyriek van Scott-Heron inspireerde politiek geëngageerde en woedende rappers, zoals Chuck D van Public Enemy of wereldverbeteraar Michael Franti. Zonder Scott-Heron was er allicht nooit sprake geweest van Slam Poetry.

De inmiddels 60-jarige muzikant scoorde zelf een redelijke hit met The Revolution Will Not Be Televised en kreeg veel waardering voor de albums Piece Of A Man (1971), Winter In America (1974) en het boek The Vulture (1970).

Drugsgebruik

De trek van Scott-Heron aan de sigaret op de cover van I’m New Here spreekt boekdelen. Deze legende deed inspiratie op in geestverruimende genotsmiddelen. Dat is tevens de reden waarom we pas na dertien jaar weer van hem horen.

Russell had in 2006 in een gevangenis zijn eerste gesprekken met Scott-Heron. Drugsbezit en drugsgebruik waren de aanleiding voor de gedwongen logeerpartijen op staatskosten.

Russel lukte het om de zanger te enthousiasmeren om voor dit kleine half uurtje een paar pittige teksten te schrijven.

Bovenal slaagde de baas van XL-Recordings erin om de juiste muzikale balans te krijgen. Juist door een sound te creëren die schommelt tussen de dubstep-minimalistische scapes van Burial en het kurkdroge tunnelgeluid van Massive Attack. Heel aangrijpend wordt het door de strijkers op diverse nummers.

Sample

Een lange neus maakt de meester in de richting van zijn pupil door zich van een sample te bedienen. Kanye West ‘citeerde’ vaker uit Scott-Heron’s werk. De combinatie van de synthesizerscapes en de donkere stem levert een onbehaaglijk gevoel op. En daarmee is de toon gezet. On Coming From A Broken Home opent en sluit een klein half uur met Scott-Heron alles behalve vrolijk.

Blues is Scott-Heron’s religie en wordt verkondigd door zijn zangstem. Geen dissonant zingende rapper en al helemaal geen stemvervormende software in de buurt, eerlijkheid is troef. Een voorbeeld is het titelnummer I’m New Here, een cover van indieband Smog.

Bluesnummer

Door die ravenzwarte stem en de akoestische folkgitaarpartijen lijkt Bill Callahan’s lied nu wel een oeroud bluesnummer. Een ander hoogtepunt is New York Is Killing Me waar de inbreng van Chris Cunningham (bekend als videokunstenaar) en bijdrage van een gospelkoor Scott-Heron’s wenszang naar een climax sturen.

En dat op een radicale beat waar Dizzee Rascal jaloers op zou zijn. 

8/10

NUwerk

Tip de redactie