Van zangcoach bij Popstars en Kinderen Voor Kinderen tot potentiële internationale popster? Alles duidt erop dat Caroline van der Leeuw een glansrijke carrière wacht - voor zover dat niet al het geval was.

Haar alter ego Caro Emerald serveert ons sprankelende cocktailmuziek. Dansmuziek uit de jaren '30, '40 en '50 was al eerder een bron van inspiratie voor diverse acts.

In Nederland scoorde Patricia Paay met haar Star Sisters goed in de jaren '80, simpelweg door de legendarische Andrews Sisters na te bootsen.

De charleston werd medio jaren '90 nieuw leven ingeblazen door het Nederlandse Doop en de Britse Mike Flowers Pops. Het Duitse De-Phazz probeerde het in 2001 met een combi van lounge en swingjazz. En dan was er nog het schunnige Durwood Douche.

Caro Emerald borduurt verder op deze soms wat dubieuze voorgangers. Het verschil zit 'm in de aanpak. Waar Doop en Mike Flowers duidelijk probeerde te scoren middels de onmisbare campfactor, gaat Caro Emerald voor stijlvol en elegant.

Vakmanschap

Slechts enkele succesvolle Nederlandse producties van dit moment kunnen zich meten met internationale releases (Moke, Destine, Anouk), maar er zijn er weinig waar het muzikale vakmanschap zo van afdruipt als bij Caro Emerald het geval is.

Debuutalbum Deleted Scenes From The Cutting Room Floor werd geproduceerd door de David Schreurs en Jan van Wieringen. Schreurs componeerde een groot deel van de liedjes met de Canadese Hi-NRG-producer Vincent Digiorgio, die daarvoor frequent samenwerkte met Kristine W.

Eerbetoon

Het album van Caro Emerald is een eerbetoon aan de jetset van weleer. Aan de donkere jazzclubs van voor de Koude Oorlog. Aan de cinematografie uit de Gouden Periode van Hollywood. Schreurs en Van Wieringen hebben dit album zorgvuldig opgebouwd, zonder dat het kitsch wordt.

Deleted Scenes From The Cutting Room Floor klinkt geen moment gedateerd, mede door de frisse en heldere productie. De eigentijdse en hippe beats vallen niet uit de toon met de retrosounds. Remixprojecten van jazzlabels Blue Note en Verve lijken hier als blauwdruk gebruikt te zijn.

Compleet

Caroline van der Leeuw maakt het plaatje zowel auditief als visueel compleet. In haar veelzijdige en uiterst aangename zangstem horen we echo's van Carole Richards, Grace Kelly en Doris Day.

Daarnaast lijkt Van der Leeuw een beetje op een jonge Connie Francis. Voor wie tijdens de dansles de quickstep, tango en mambo onder de knie wil krijgen, is Deleted Scenes From The Cutting Room Floor het perfecte album. Maar ook om in de late uurtjes te relaxen met een martini.

9/10