Audiotransparent gooide bij het maken van Chekhov Guns alle regels overboord. In plaats van de vaste bezetting van drum, gitaar, bas, viool en zang kreeg ieder nummer op deze plaat ‘alleen wat het nodig had’.

Waren er zes nummers die zonder gitaar konden? Dan kwamen er zes nummers zonder gitaar. De werkverschaffing die in traditionele bands ieder bandlid doorgaans evenveel te doen geeft werd losgelaten.

Het was het adagium van de Russische schrijver Tsjechov: gebruik alles wat je tot je beschikking hebt. Als er in de eerste akte van een toneelstuk een pistool op het podium ligt, dan moet dat aan het eind van het stuk afgegaan zijn.

Vandaar ook de op het eerste gezicht nogal onduidelijke titel: Chekhov Guns. Het betekent een flinke stap voorwaarts in de muzikale ontwikkeling van de Groningers en levert een mooie en avontuurlijke plaat op.

Violen

Toch begint Chekhov Guns voor Audiotransparents doen nog vrij traditioneel: met violen. Al worden die al snel geloopd en gevouwen in verschillende lagen. Als er dan ook nog een lade elektronica en geluidseffecten open wordt getrokken wordt duidelijk dat dit een heel andere plaat is dan voorgangers Nevland en het titelloze debuut.

In You Are A Movie gaan de Groningers de country-kant op, en ook dat pakt niet verkeerd uit. Al kan het ook bijna niet anders dan een mooi nummer opleveren als je hulp krijgt van Great Lake Swimmers’ Tony Dekker en Erik Arnesen.

Openhartig

De teksten van zanger Bart Looman zijn op Chekhov Guns bijzonder openhartig, wat nummers als Prison Yell en Far Away nog net even wat beklemmender maken. Audiotransparent klonk altijd al melancholisch, bijna treurig, en de toevoeging van elektronica voegt hier een spannende laag aan toe, waardoor het net nergens over het randje gaat.

De plaat sluit zelfs op een voor Audiotransparent onverwacht opbeurende manier af, met een goed bewerkte cover van Never Let Her Slip Away van Andrew Gold.

Deze plaat heeft jaren geduurd om te maken, het is te hopen dat de opvolger minder lang op zich laat wachten. Zulke mooie aanwinsten voor de Nederlandse indiemuziek kunnen er niet genoeg gemaakt worden.

9/10