“Don’t be square!” Dat was een uitdrukking die je niet graag naar je hoofd geslingerd kreeg, zeker niet als hippe muzikant. Veel hipper dan C-Mon & Kypski wordt het in Nederland niet. “Are we square?” Yes!

Afbeelding van een driehoek, een perfect rond cd-schijfje en je album We Are Square noemen. Symboliek die je oneindig kunt doortrekken.

De meest eenvoudige is dat deze basisvormen staan voor verschillende genres, die de elementaire onderdelen vormen voor dit album.

De muziek van C-Mon & Kypski laat zich het beste omschrijven als eclectisch; een bouwwerk bestaande uit verschillende stijlen, met hiphop en electro als stevig fundament.

Meer nog dan op voorganger Where The Wild Things Are en Static Traveller spit het viertal grondig de platenkast door. Als luisteraar stuit je zodoende op disco, ska, flamenco, Balkan, Bollywood, synthpop, soul, folk, calypso, big beats, mariachi en meer.

Leentjebuur

Dat C-Mon & Kypski graag leentjebuur spelen blijkt uit samples van onder andere Aphrodite’s Child (vroegere band van Demis Rousos en Vangelis) en het gebruik van Sweet Woman By Your Side van Z.Z. Hill.

De geluidjes in Travelling Birds zijn sterk verwant aan Eple van Röyksopp, zo niet identiek. Ghouls ’N Ghosts lijkt erg op Abracadabra van Steve Miller Band.

“Is dat erg?”, zou Mart Smeets vragen. Nee, dat is niet erg, want de composities hebben een eigen smoel.

Gastmuzikanten

Verspreid over het album duiken een paar bekende muzikale vrienden van C-Mon & Kypski op. Zo blaast Benjamin Herman een aantal saxofoonpartijen in op maarliefst drie nummers.

Kyteman, die andere hippe blaasmuzikant, haalt voor twee tracks de trompet uit z’n koffer. Er is eveneens ruimte voor violen, cello’s, klarinetten en nog wat exotisch instrumentarium.

Levendig

Het kwartet houdt niet vast aan het eigen credo More Is Less. Meer is beter in het geval van C-Mon & Kypski. Zoveel mogelijk geluiden in één track persen. Het is onvermijdelijk dat enkele nummers daardoor soms wat rommelig en onoverzichtelijk worden.

In Be Here Now vindt het album vlak voor de finale toch nog een rustpunt. Daarna worden de gitaren van stal gehaald in Bomba en dan volgt de extreem feestelijke afsluiter Revenge Of The Piñatas.

Het is knap dat de composities op We Are Square niet gebukt gaan onder het hoge technische niveau van dit album. De productie van C-Mon & Kypski – evenals de mixage van Pieter G. Kloos – zijn op het briljante af.

9/10