Als dromen materie worden en rondzweven op een haalbare hoogte, grote kans dat ze klinken als het vijfde album van de IJslanders múm. Hier met hun zonnigste productie tot op heden.

Het handelsmerk van múm, een mix van vintage toetsinstrumenten, humeurige gitaren, glitch en kinderlijke vocalen, heeft zich ontwikkeld naar een nog folkier meer direct geluid.

De stemmen liggen nu meer naar voren, als niet in het centrum van de compositie, terwijl de muziek nog steeds gelaagd met strijkers en vreemde geluiden nu nog opener klinkt.

Ukuleles en koren, akoestische gitaren en dulcimer, maar vooral zacht stromend water overheersen dit album. Het is intrigerend en rustgevend, als een perfecte dag aan het strand gevolgd door een perfecte sterrennacht.

Poëtische teksten

Sing Along To Songs You Don’t Know zal je met haar surrealistische poëtische teksten strelen en prikkelen. De opener If I Were A Fish is zo’n typisch dromerig nummer, maar in meer dan één track klinkt het alsof de band actief contact zoekt met de luisteraar.

Bijvoorbeeld het up-tempo nummer Prophecies And Reversed Memories, of in Sing Along, een elektronische mars. Daar wordt het zelfs letterlijk gezegd; “we want to make you sing along to songs you don’t know and you’ll never know until you sing along”.

Afwisseling

De afwisseling tussen gekke drukte en trage stukken toont dat múm meer kan dan fluisteren. Van platte eurodisco zoals in The Smell Of Today Is Sweet Like Breastmilk In The Wind tot een soort van heldendicht als in Húllabbalabbalúú en Kay-Ray-Kú-Kú-Kó-Kex.

Toch blijft het beste nummer van de plaat ook het treurigste; The Last Shapes Of Never. Zo intiem dat je het haardvuur hoort knisperen in de openhaard van het huis in Estland waar ze het hebben opgenomen.

Betovering

Net als bij dromen die je probeert te onthouden vervaagt de eerste reactie op de nummers bij meerdere luisterbeurten. múm’s muziek biedt weinig houvast en het gevoel van betovering vervaagt, terwijl de afleiding overneemt.

Sing Along To Songs You Don’t Know heeft zijn warme momenten, maar zweeft na een tijdje ook vormloos door.

7/10