Technoproducer Anders Trentemøller toerde na z'n album The Last Resort de wereld rond en is inmiddels een ware popster. Daarbij hoort een mix-album.

Ondanks zijn uitputtende optredens met DJ T.O.M. is dat een nieuwe discipline voor de Deen. Maar een grote naam verkoopt en dus mag Anders de nieuwe mix-serie Harbour Boat Trips aftrappen.

Voor het boottripje in de achtertuin van zijn Deense woonplaats kiest Trentemøller niet voor de geijkte dansvloerstampers. Sterker nog, het gaat er op de eerste helft van Harbour Boat Trips, Copenhagen enorm rustig aan toe. Met melancholiek, stemmig (en in het geval van Gravenhursts 'I Turn My Face to the Forest Floor' zelfs ronduit zwartgallig) singer-songwritermateriaal.

Mixen doet de Deen nauwelijks. Maar de manier waarop de prachtige melodie van Emiliana Torrini's 'Lifesaver' samenvloeit met de jarenzestigharmonieën in 'Somersault' verraden dat er hier een muzikant aan het werk is.

Trentemøller stopte veel tijd in selectie en onderlinge samenhang. Harbour Boat Trips, Copenhagen klinkt als een uitgebreide en intieme rondleiding langs zijn platenkast, waaruit allerlei verrassende pareltjes vallen. Veel daarvan zouden niet misstaan op een soundtrack van een nog te maken David Lynchfilm, vanwege het hoge gehalte melancholie en psychedelica. Ook heeft de Deen een groot kloppend newwavehart, getuige de selectie van Soft Cell en Suicide.

Halverwege de mix gaat het tempo iets omhoog, met dansbare platen van The Raveonettes (waaronder een geslaagde cover van Joy Divisions 'She's Lost Control'). Maar vaker neemt Trentemøller juist gas terug en blijft het bij aangenaam dobberen terwijl er uit de kajuit allerlei prachtige platen sijpelen die je nog niet kende.

In een tijd waarin je verdrinkt in een kleurloze zee vol honderden nutteloze mix-cd's, is het maar wat fijn te kunnen grijpen naar deze Deense reddingsboei.

Meer audio/video, concertdata en achtergronden van Trentemøller vind je bij KindaMuzik.