Samen met Iron Maiden was Saxon de belangrijkste band binnen de New Wave Of British Heavy Metal, die gedurende de jaren tachtig in Engeland losbarste.

De eerste vier albums van de band gelden als ware metalklassiekers. De eerste drie zijn nu opnieuw uitgebracht met vele extra tracks.

Saxon werd in 1977 geformeerd in het Britse Barnsley als Son Of A Bitch. Al snel werd de bandnaam verwisseld voor Saxon. Terwijl in Engeland de punk en new wave om zich heen sloeg was het voor metalbands als Iron Maiden , Def Leppard en ook Saxon moeilijk een platendeal te scoren. Met het spelen van voorprogramma’s van ondermeer Motörhead speelde ze zich in de kijker. Het Franse Carrere label bood ze uiteindelijk onderdak.

Saxon

De fans van het eerste uur werden niet geheel tevreden gesteld met het gelijknamige Saxon debuutalbum. Hoewel songs als ‘Judgement Day’ en ‘Still Fit To Boogie’ al tijdenlang als live favorieten werden gekenmerkt kwamen ze er in de lichte productie niet optimaal uit. De rest van het album was zeker niet slecht maar de ware live power ontbrak totaal. Je kan in alle songs horen dat er meer potentie in de songs zit. Het album wordt wel gezien als het allereerste album binnen de New Wave Of British Heavy Metal.

Extra’s: De originele Son Of A Bitch demo’s uit 1978, een vijf tracks tellende BBC sessie bij Tommy Vance’s Friday Rock Show, een live uitvoering van ‘Judgement Day’ en een drietal live songs opgenomen tijdens Monsters Of Rock in 1980 te Donnington.

Strong Arm Of The Law

Met het tweede album werd de kracht van Saxon veel meer duidelijk. In Pete Hinton werd de juiste producer gevonden om de dynamiek van de band ook in de studio te laten volgroeien. Openingssong ‘Heavy Metal Thunder’ is daarvan een prima voorbeeld. Songs als ‘To Hell And Back Again’,’20.000 feet’ en ‘Taking Your Chances’ werden daarnaast ook snel klassiekers binnen het Saxon oeuvre. Het tweede album bleek een ware New Wave Of British Heavy Metal klassieker.

Extra’s: Een 4 tracks tellende BBC session uit 1982 en alternatieve versies van ‘To Hell And Back Again’,‘Dallas 1.PM’,’The Eagle Has Landed’ en ‘747 (Strangers In The Night)’.

Wheels Of Steel

Met de eerste drie albums binnen twee jaar uitgebracht zette Saxon een fraaie trilogie neer. Voor ‘Wheels Of Steel’ werden er,wederom met producer Pete Hinton, weer negen sterke songs opgenomen. Met songs als ‘Motorcycle Man’, ‘Wheels Of Steel’ en ‘Freeway Mad’ werd een ware bikertrilogie neergezet. Ook songs als ‘747 (Strangers In The Night)’,’Machine Gun’ en hun eerste ballad ‘Suzie Hold On’ behoren tot het beste wat Saxon ooit opnam.

Extra’s: Demo versies van ‘Suzie Hold On’,’Wheels Of Steel’ en ‘Stallions Of The Highway’. Daarnaast is er een sterke vijf tracks tellende live opname te horen van het Monsters Of Rock festival uit Donnington van 1980.