Door de geruchtenstroom rondom een mogelijke terugkeer van Robbie Williams naar Take That zou je bijna vergeten dat het huidige kwartet onlangs een nieuw album op de markt heeft gebracht. Jammer, want The Circus mag er best zijn.

The Circus is alweer de tweede cd sinds de band na een stilte van tien jaar in 2006 besloot te herenigen.

Met Beautiful World wist de groep in datzelfde jaar vriend en vijand te verrassen door een sterke plaat neer te zetten en ook The Circus doet daar niet veel voor onder.

The Circus klinkt als het werk van een volwassen boyband en daarmee doet Take That zichzelf nergens tekort.

De liedjes zitten simpel in elkaar, liggen lekker in het gehoor en voornamelijk de catchy refreinen kunnen al na de eerste luisterbeurt worden meegezongen.

Lichte kost

The Circus brengt in ieder opzicht lichte kost en dat is eigenlijk precies wat we van een dergelijke formatie verwachten.

Opvallend is dat Mark Owen naast liedjesschrijver Gary Barlow tegenwoordig vaker het voortouw lijkt te mogen nemen wat betreft de leadvocalen, dan voorheen.

Op Beautiful World werd ‘Shine’ voor het inmiddels 36-jarige lid van de groep gereserveerd, en nu zijn daar ‘Hello’, ‘Julie’ en ‘Up All Night’, waarvan vooral de eerstgenoemde veel overeenkomsten vertoond met de tweede single van het voorgaande album.

Meer pit

De verdeling is duidelijk: de rustige songs zijn voor Barlow en zijn piano, en zodra er wat meer pit in komt wordt ofwel kracht bijgezet door de anderen, neemt Owen - de favoriet bij de vrouwen - het al vanaf de eerste akkoorden over.

Ondanks dat The Circus zowel in het algemeen als voor de jongensgroep zelf geen vernieuwende sound laat horen, is het een prima plaat geworden.

De bestverkopende Britse band sinds The Beatles is het nog steeds niet verleerd en kan op deze manier en in dezelfde formatie met gemak nog tien jaar door.

3 sterren