Werving en selectie van personeel is nu vooral mensenwerk, maar uitzendbureaus, arbeidsbemiddelaars en payrollbedrijven kunnen een groot deel van hun markt verliezen aan platforms als LinkedIn, Deliveroo en Uber.

Dat zegt het Economisch Bureau van ING in een donderdag gepubliceerd rapport.

Internetplatforms automatiseren werving en selectie met behulp van algoritmes. Ook nemen ze administratieve taken zoals planning, urenregistratie en facturatie over. Hierdoor zijn ze op termijn waarschijnlijk goedkoper en sneller dan de huidige spelers.

"We denken bij platformen nu misschien alleen aan taxichauffeurs, maar het gaat niet alleen om generiek werk", zegt hoofdeconoom Marieke Blom van ING.

Schoonmakers, keukenhulpen of callcentermedewerkers zijn volgens haar bijvoorbeeld goed via een platform te organiseren. Dit geldt ook voor specialistische beroepen, zoals vormgevers en docenten.

Minder nodig

Allerlei bedrijfsmodellen voor online diensten, zoals vacaturewebsites en sociale netwerken, maken de tussenkomst van de 'traditionele' flexbranche al minder vaak nodig.

"In de Verenigde Staten weet schaars IT-talent via online platforms zoals Hired met een online veilingsysteem al de hoogst mogelijke beloning te krijgen. Juist de krappe arbeidsmarkt kan de komende jaren een aanjager zijn voor de populariteit van platforms", aldus Blom.

Verschuiving

ING schat in dat in ieder geval 20 procent van de markt van de 'traditionele' flexbranche naar de platforms zal verschuiven, maar het zou in een extreem scenario ook 70 procent kunnen worden.

Het hangt er eigenlijk van af in hoeverre de grote uitzendbureaus er zelf in slagen om goede platforms te ontwikkelen, denkt de bank. Met hun kennis van arbeidsregelgeving genieten ze een concurrentievoordeel.

De platformgiganten hebben wat betreft technologie echter betere kaarten in handen. Ook hebben ze veelal een wereldwijd netwerk en de capaciteit om op te schalen.