Bitcoinhandelaar, drone-operator en vlogger staan in de top drie van de tien meest verrassende beroepen volgens ouders.

Dit blijkt uit onderzoek van LinkedIn onder ruim 1100 Nederlandse ouders in de leeftijd van vijftig jaar en ouder.

De top tien ziet er als volgt uit:

1. Bitcoinhandelaar

2. Drone-operator

3. Vlogger

4. iPhone-glazenmaker

5. Draagdoekconsulent

6.Cupcakedesigner

7. 3d-printspecialist

8. Moleculair kok

9. Crowfundingspecialist 

10. Scrummaster  

Jochem Feldberg, mede-eigenaar van videoproductiebedrijf Is It A Bird, heeft een van deze bijzondere beroepen. Hij is drone-operator. "Ik ben gespecialiseerd in het bedienen van drones. Daarmee kun je onder andere unieke videobeelden maken. Ons bedrijf maakt commercials voor bedrijven en documentaires."

Wietteelt

Drones zijn kleine, onbemande helikopters waarmee video’s gemaakt kunnen worden. Drones worden daarnaast ook op veel andere manieren ingezet. Onder andere worden woningen onderzocht op wietteelt door middel van een warmtecamera. In het leger worden ze de laatste jaren gebruikt om bijvoorbeeld een gebied te verkennen.

"Oorspronkelijk komt het uit de militaire wereld. De techniek heeft de laatste vijf jaar grote vaart gemaakt. Daar maken wij gebruik van." Bang voor concurrentie in de toekomst is Feldberg niet. "Dit is het begin van alle mogelijkheden. Wij voelen ons pioniers in de wereld van drones, het gaat de komende jaren nog groeien."

Hobby

Feldberg kwam door de hobby van zijn vader al vroeg in aanraking met modelvliegtuigen. Hierdoor komt zijn beroep niet uit de lucht vallen. "Ik heb van jongs af aan iets van de luchtvaart meegekregen."

Drones besturen was eerst zijn hobby, maar uiteindelijk is hij erin verdergegaan. "Je hoort soms dat iemand van zijn hobby zijn werk heeft gemaakt. Dat heb ik ook gedaan. Voor mij is het geen verrassing dat ik drone-operator ben geworden."

Ambities heeft Feldberg genoeg. "Het lijkt me mooi om binnen nu en twee jaar opdrachten te doen voor grote merken wereldwijd. Daarnaast wil ik ook beelden leveren aan grote filmproducties."

Uit een eerder, internationaal, onderzoek van LinkedIn bleek al dat een op de drie ouders niet precies weet wat de baan van hun kinderen inhoudt.