De migratie via de Middellandse Zee trekt weer aan en ook het dodental loopt op, meldt de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM). Vorig jaar probeerden vanwege de coronapandemie flink minder mensen de oversteek naar Europa te maken.

In de eerst helft van dit jaar deden bijna 76.000 mensen een poging, 58 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook verdubbelde volgens het IOM het dodental ruim naar 896.

De organisatie in Genève meldt dat Noord-Afrikaanse landen bijna 37 procent meer migranten hebben tegengehouden bij hun reis naar Europa, waar ze een betere toekomst hopen op te bouwen. De meeste migranten die omkwamen, stierven op weg naar Italië. De route via dat Zuid-Europese land geldt als de populairste.

De cijfers verschillen enorm met die van een jaar geleden. Dat komt doordat in 2020 vanwege de pandemie minder mensen de levensgevaarlijke reis naar Europa probeerden te maken. In de eerste helft van 2020 ging het om een afname van 17 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019.

VN geeft EU deels de schuld van dood bootvluchtelingen

De Verenigde Naties (VN) geven de Europese Unie (EU) deels de schuld van het overlijden van migranten bij pogingen om per boot de Middellandse Zee over te steken op weg naar Europa. Dit baseert de internationale organisatie die samenwerkt op het gebied van mensenrechten en mondiale veiligheid op een rapport dat de VN-commissie voor mensenrechten woensdag heeft uitgebracht.

De migranten maken vaak gebruik van boten die niet zeewaardig en overvol zijn. Veel vaartuigen kapseizen of dreigen te kantelen.

Sommige migranten worden tijdig in veiligheid gebracht door particuliere reddingsorganisaties die op de Middellandse Zee actief zijn. Die hulp is echter beperkt. Negen van de tien schepen kunnen vanwege blokkades meestal niet uitvaren.

Griekse kustwacht vaart aan op boot vol vluchtelingen
69
Griekse kustwacht vaart aan op boot vol vluchtelingen