De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft een nieuw potentieel risico geïdentificeerd dat vliegtuigmaker Boeing moet oplossen voordat de toestellen van het type 737 MAX weer de lucht in mogen. Dat heeft de FAA aan persbureau Reuters laten weten, zonder daarbij het exacte probleem te benoemen.

Het euvel kwam vorige week tijdens een test in een simulator aan het licht, zo meldden bronnen aan CNN. Een fout in het systeem zou het toestel als het ware "naar beneden duwen".

Als gevolg van de ontdekking zit een snelle certificeringstest van een toestel er op korte termijn niet in. De 737 MAX-toestellen worden om veiligheidsredenen wereldwijd aan de grond gehouden.

Boeing liet in een verklaring weten dat het nauw samenwerkt met de FAA om potentiële risico's aan het licht te brengen en op te lossen, en dat daar onlangs sprake van was.

Ook Boeing liet zich niet uit over details van het probleem. Boeing-baas Dennis Muilenburg zei woensdag dat de eerste vluchten met het toestel mogelijk tegen het einde van de zomer weer plaatsvinden.

United Airlines annuleert negentienhonderd vluchten

De Amerikaanse vliegmaatschappij United Airlines gaf woensdag aan dat de nieuwe fout reden is om het in gebruik nemen van het toestel uit te stellen.

Dat gebeurt nu pas op 3 september, waardoor ruim negentienhonderd vluchten in augustus geannuleerd worden.

Toestellen staan sinds half maart wereldwijd aan de grond

De toestellen van het type 737 MAX staan sinds half maart wereldwijd aan de grond. Er werden verboden ingesteld na twee dodelijke vliegtuigongelukken in korte tijd. Daarbij kwamen in Ethiopië en Indonesië zo'n 346 personen om het leven.

Uit onderzoek naar de rampen bleek dat beide ongelukken door eenzelfde softwareprobleem zijn veroorzaakt. Een automatisch veiligheidssysteem zou de neus van het vliegtuig voortdurend naar beneden hebben gedrukt.

Boeing-CEO Dennis Muilenburg gaf later toe dat het zogenoemde MCAS-systeem in beide gevallen ingreep, terwijl dat niet nodig was.