Rusland heeft zaterdag een nieuwe nucleair aangedreven ijsbreker te water gelaten. Het schip, dat de Oeral is gedoopt, is een van de grootste en krachtigste atoomijsbrekers ter wereld en zal rond 2022 in gebruik worden genomen.

Het schip kan door 3 meter dik ijs breken en zal in 2022 worden overhandigd aan het Russische atoomagentschap Rosatom, nadat ook twee andere ijsbrekers uit de serie zijn gebouwd.

Door de opwarming van de aarde ziet Rusland volop kansen in het Noordpoolgebied, enerzijds als route voor commercieel scheepsverkeer, anderzijds als winningsgebied van fossiele brandstoffen.

De Noordpool heeft olie- en gasreserves gelijk aan 412 miljard vaten olie, ongeveer 22 procent van 's werelds onontdekte olie- en gasreserves. Moskou zet daarom vol in op de ontwikkeling van de Arctische vloot.

Rusland wil rond 2035 dertien zware ijsbrekers in bedrijf hebben

In 2017 besloot de Russische president Vladimir Poetin dat de ontwikkeling van het Russische deel van het Arctische gebied topprioriteit moest krijgen. Eind 2018 kreeg Rosatom de bevoegdheid over het verkeer en de infrastructuur in de regio. Het agentschap bezit de meeste ijsbrekers ter wereld.

Moskou hoopt dat de route van Moermansk naar de Beringstraat bij Alaska operationeel kan worden. Die route verkort de transporttijd tussen Azië en Europa aanzienlijk.

Rond 2035 zou de Russische Arctische vloot minstens dertien zware ijsbrekers in bedrijf moeten hebben, waarvan er negen door kernreactoren zouden worden aangedreven.