De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing was al een jaar voor de eerste crash van een 737-MAX-vliegtuig op de hoogte van het softwareprobleem met het toestel.

Boeing gaf zondag toe al enkele maanden na de eerste leveringen van de 737 MAX in mei 2017 te hebben ontdekt dat een waarschuwingssysteem in de cockpits niet goed werkte.

Op basis van eigen onderzoek concludeerde Boeing dat er geen sprake was van een verslechtering van de vliegveiligheid.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA werd pas een week na het eerste ongeval van de problemen op de hoogte gesteld.

Toestellen blijven al sinds half maart aan de grond

De toestellen van het type 737 MAX staan sinds half maart wereldwijd aan de grond. Er werden verboden ingesteld na twee dodelijke vliegtuigongelukken in korte tijd. In Indonesië en in Ethiopië zijn 737 MAX-toestellen neergestort.

Uit voorlopige conclusies is gebleken dat de ongelukken lijken te zijn veroorzaakt door een veiligheidssysteem dat de neus van de vliegtuigen naar beneden drukte door een niet goed functionerende sensor.

In april maakte de vliegtuigmaker bekend tijdelijk de productie van het toestel terug te schroeven. De schade zou al zijn opgelopen tot boven de 1 miljard dollar (892 miljoen euro).

Waardoor de Boeing 737 MAX-vliegtuigen kunnen neerstorten
70
Waardoor de Boeing 737 MAX-vliegtuigen kunnen neerstorten