Het plan om een kilometerheffing in Vlaanderen in te voeren lijkt van de baan. De Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts wil de kilometerheffing voor personenwagens helemaal begraven.

Volgens de N-VA-minister is er onder de bevolking geen draagvlak meer en is het debat vergiftigd. "We gaan de heffing niet door de strot van de Vlaming rammen", zo zei hij dinsdagavond tegen VTM Nieuws.

In plaats van een kilometerheffing om de files aan te pakken, pleit Weyts voor extra investeringen in verkeersinfrastructuur.

Weyts heeft zich jarenlang uitgesproken als voorstander van een kilometerheffing voor personenwagens. Hij zag die vorm van rekeningrijden als een mogelijk middel in de strijd tegen de files. De invoering van een "budgetneutrale slimme kilometerheffing" staat ook met zoveel woorden in het klimaatbeleidsplan dat de Vlaamse regering heeft goedgekeurd.

De voorbije dagen en weken groeide de kritiek op de plannen echter. Het Vlaams Belang startte een protestcampagne met bumperstickers en ook de PVDA lanceerde een petitie tegen de kilometertaks. Binnen de N-VA groeide de vrees voor een 'Ben-belasting'.

Weyts wil 15 miljard investeren

Weyts ziet er nu meer in de investeringen in verkeersinfrastructuur uit te breiden. "We merken voor 2018 voor het eerst een lichte daling van de filezwaarte. Dat is niks om euforisch over te zijn, maar de daling is er vooral op de plaatsen waar we geïnvesteerd hebben."

Hij stelt voor de investeringen van bijna 10 naar 15 miljard euro te verhogen. Weyts verwacht dat die extra investering - niet alleen in wegen, maar ook in openbaar vervoer en in de fiets - voor een afname van de files kan zorgen.

Nederland sprak zich eerder uit tegen tol voor personenauto's in België, omdat dat Nederlandse automobilisten zou duperen. Inwoners van Zeeuws-Vlaanderen zouden hun regio niet meer kunnen verlaten zonder dat ze met tol te maken zouden krijgen.